Vinnare är Region Gotland för sin kampanj Morgondopp mot vattenbrist.

motivering
På ett smart och enkelt sätt lyckades Region Gotland inte bara med att inleda Almedalsveckan med en snackis utan också med att få besökarna att engagera sig både fysisk och mentalt. Och lyckades dessutom med att visa en praktisk lösning på ett problem som inte bara är lokalt utan även globalt.

 

kriterier
Priset går till den aktör som effektivast har fört ut sitt budskap under Almedalsveckan.
Juryn beaktar särskilt innovativa metoder och tillvägagångssätt.

i juryn ingick
Johanna Abrahamsson, kommunikationschef, IF Metall
Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion, ordförande
Niclas Karnhill, pr-chef, Lantmännen
Aygül Lale Kabaca, vd  Make Equal
Mattias Rådström, presschef, Saab
Julia Setterberg, partner, Downtown Advisors
Joakim Trovik Johansson, kommunikationsrådgivare, The Swedish Thing
Jessica W Sandberg, pr-expert på Besvärlig sedan 1977
Ida Östensson, generalsekreterare, ChildX

Årets Aktivering i Almedalen delas ut av Dagens Opinion i samarbete med The Swedish Thing.