De argaste konkurrenterna inom dagligvaruhandeln har enats om att driva en gemensam kampanj för att minska antalet kunder i påskhandeln.

Bakom kampanjen står medlemmarna i branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel: ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl. Syftet med kampanjen är att minska antalet kunder som kommer och handlar i påskhelgen.

– För oss är det viktigt att allmänheten följer Folkhälsomyndighetens råd och undviker trängsel i butiken säger Anna Fager Persson, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel.

Varför är det så viktigt för er att Folkhälsomyndighetens råd följs?
 – Vi har under ett år haft flera åtgärder som att sätta upp markeringar och tillhandahållit handsprit. Vi vill undvika trängsel för allas skull och också för butiksmedarbetarna.

Tillsammans med byrån Reform Act har Svensk Dagligvaruhandel tagit fram en kampanj som till en del bygger på annonsering i sociala medier med budskapet Tack för att du handlar ensam i påsk!

Den andra delen består av influencer marketing med influerare som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida Lund. Tanken är att de på ”ett enkelt och vardagligt sätt ska få framför allt barnfamiljer och yngre att komma ihåg rådet att helst besöka livsmedelsbutikerna själva”.

Dagligvaruhandeln kan inte stänga ute kunder som inte följer Folkhälsomyndighetens råd.

– Därför ville vi satsa extra och addera influencersamarbeten till våra mer traditionella annonser.