Swedma, organisationen för datadriven kommunikation har utsett nomineringarna till utmärkelsen Guldnyckeln. Flera kategorier har endast ett nominerat bidrag, vilket kan tyckas göra tävlingen mindre spännande. Här är i alla fall byråerna som har flest vinstchanser när vinnarna tillkännages 21 oktober.

Många av kategorierna har endast ett nominerat bidrag.

– I andra omgång kommer juryn att utse vinnarna, säger Pia Grahn, som driver Guldnyckeln åt Swedma.

Men de i de kategorier där endast ett bidrag är nominerat kan alltså bidraget vinna eller inte vinna men inte bli utslaget av något annat bidrag?

– Precis så.

Blir det inte en tråkig tävling?
 – Självfallet ser man helst att det är fler bidrag i varje kategori, men det är upp till juryn att göra de bedömningarna, säger Pia Grahn.

 

byråerna som kan vinna flest utmärkelser
M&C Saatchi 6
Remotion 5
Garergs 5
DVA 4
Det Stockholm 4
Tre inhouse 4
Volt 2


nomineringarna Guldnyckeln 2021 /uppdragsgivare/byrå

b2b
”Happy Commuter” / Ramboll / Garbergs och DVA

e-handel och e-tjänster
”Not for All Just for You” / Skincity / M&C Saatchi

finans och försäkringar
”Triggered News” / Nordnet / Remotion

hälsa och sjukvård
”Omfamningen: En nära-kram-upplevelse från Hjärtat” / Apotek Hjärtat / Wenderfalck

konsumtionsvaror och övriga tjänster
”En irriterande livsstil” / Nutrilett / M&C Saatchi

”Välj färg Sen kulör” / Alcro / M&C Saatchi

resor, transporter & fordon
”Avboka Alicante” / KLM / M&C Saatchi

samhällsservice, utbildning och ideellt
”Barn och cancer hör inte ihop” / Barncancerfonden / Garbergs

”Digitala Julvärdar” / Bris / Volt

”Hemligheten” / Göteborgs Stadsmission / Dear Friends och Oddway Film

“Klimatrenoverarna” / Informationscentrum för Hållbart Byggande (Boverket) / Det Stockholm och FLX

“Stoppa bostadskaoset” / Hyresgästföreningen / Det Stockholm

telekom, it och energi
”#Ensammatillsammans” / Telia / Forsman & Bodenfors

underhållning, media och sport
”Från skval till aktivt val” / Sveriges Radio / The Amazing Society

”Skogen” / Liseberg / Welcome och Lucky Punk

”The Stig Bet” / Betsson / JMW Golin

bästa användning av digital och sök
”Google BAdWords” / Bris / Volt

bästa användning av e-post och sms
”Abonnemangscheck Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre / inhouse

”Triggered News” / Nordnet / Remotion

bästa användning av sociala media
”Sense me – Sounds of Lust” / RFSU / Scream och House of Radon

”Skogen” / Liseberg / Welcome och Lucky Punk

bästa crm- och lojalitetskampanj
”Abonnemangscheck Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre / inhouse

”Elitfönster League” / Elitfönster / DET Stockholm

”Lojalitetsteorin” / Mysafety / Miltton

bästa csr kampanj
”Earn The Jersey” / Svenska Fotbollförbundet och Adidas / M&C Saatchi

”Happy Commuter” / Ramboll / Garbergs och DVA

”Mobilkörkortet” / Telia / JMW Golin

bästa datainspirerande kampanj
”Abonnemangscheck Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre / inhouse

”Happy Commuter” / Ramboll / Garbergs och DVA

“Stoppa bostadskaoset” / Hyresgästföreningen / DET Stockholm

”Triggered News” / Nordnet / Remotion

bästa martech-kampanj
”Abonnemangscheck Nöjda kunder till varje pris” / Tre / inhouse

”Happy Commuter” / Ramboll / Garbergs och DVA

”Musti Group – Martech för förbättrad kundupplevelse som syns i resultatet” / Musti Group / Remotion

”The Cold Catching Billboard” / KLM / M&C Saatchi

”Triggered News” / Nordnet / Remotion

“Visa Chatvertising” / VISA / Publicis Groupe Sweden