Byråerna som dominerar Guldnyckeln – många kategorier med bara ett bidrag
Swedma, organisationen för datadriven kommunikation har utsett nomineringarna till utmärkelsen Guldnyckeln. Flera kategorier har endast ett nominerat bidrag, vilket kan tyckas göra tävlingen mindre spännande. Här är i alla fall byråerna som har flest vinstchanser när vinnarna tillkännages 21 oktober.
Många av kategorierna har endast ett nominerat bidrag.
– I andra omgång kommer juryn att utse vinnarna, säger Pia Grahn, som driver Guldnyckeln åt Swedma.
Men de i de kategorier där endast ett bidrag är nominerat kan alltså bidraget vinna eller inte vinna men inte bli utslaget av något annat bidrag?
– Precis så.
Blir det inte en tråkig tävling?
– Självfallet ser man helst att det är fler bidrag i varje kategori, men det är upp till juryn att göra de bedömningarna, säger Pia Grahn.
byråerna som kan vinna flest utmärkelser
M&C Saatchi 6
Remotion 5
Garergs 5
DVA 4
Det Stockholm 4
Tre inhouse 4
Volt 2
nomineringarna Guldnyckeln 2021 /uppdragsgivare/byrå
b2b
”Happy Commuter” / Ramboll / Garbergs och DVA
e-handel och e-tjänster
”Not for All Just for You” / Skincity / M&C Saatchi
finans och försäkringar
”Triggered News” / Nordnet / Remotion
hälsa och sjukvård
”Omfamningen: En nära-kram-upplevelse från Hjärtat” / Apotek Hjärtat / Wenderfalck
konsumtionsvaror och övriga tjänster
”En irriterande livsstil” / Nutrilett / M&C Saatchi
”Välj färg Sen kulör” / Alcro / M&C Saatchi
resor, transporter & fordon
”Avboka Alicante” / KLM / M&C Saatchi
samhällsservice, utbildning och ideellt
”Barn och cancer hör inte ihop” / Barncancerfonden / Garbergs
”Digitala Julvärdar” / Bris / Volt
”Hemligheten” / Göteborgs Stadsmission / Dear Friends och Oddway Film
“Klimatrenoverarna” / Informationscentrum för Hållbart Byggande (Boverket) / Det Stockholm och FLX
“Stoppa bostadskaoset” / Hyresgästföreningen / Det Stockholm
telekom, it och energi
”#Ensammatillsammans” / Telia / Forsman & Bodenfors
underhållning, media och sport
”Från skval till aktivt val” / Sveriges Radio / The Amazing Society
”Skogen” / Liseberg / Welcome och Lucky Punk
”The Stig Bet” / Betsson / JMW Golin
bästa användning av digital och sök
”Google BAdWords” / Bris / Volt
bästa användning av e-post och sms
”Abonnemangscheck Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre / inhouse
”Triggered News” / Nordnet / Remotion
bästa användning av sociala media
”Sense me – Sounds of Lust” / RFSU / Scream och House of Radon
”Skogen” / Liseberg / Welcome och Lucky Punk
bästa crm- och lojalitetskampanj
”Abonnemangscheck Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre / inhouse
”Elitfönster League” / Elitfönster / DET Stockholm
”Lojalitetsteorin” / Mysafety / Miltton
bästa csr kampanj
”Earn The Jersey” / Svenska Fotbollförbundet och Adidas / M&C Saatchi
”Happy Commuter” / Ramboll / Garbergs och DVA
”Mobilkörkortet” / Telia / JMW Golin
bästa datainspirerande kampanj
”Abonnemangscheck Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre / inhouse
”Happy Commuter” / Ramboll / Garbergs och DVA
“Stoppa bostadskaoset” / Hyresgästföreningen / DET Stockholm
”Triggered News” / Nordnet / Remotion
bästa martech-kampanj
”Abonnemangscheck Nöjda kunder till varje pris” / Tre / inhouse
”Happy Commuter” / Ramboll / Garbergs och DVA
”Musti Group – Martech för förbättrad kundupplevelse som syns i resultatet” / Musti Group / Remotion
”The Cold Catching Billboard” / KLM / M&C Saatchi
”Triggered News” / Nordnet / Remotion
“Visa Chatvertising” / VISA / Publicis Groupe Sweden
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.