• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

14 Feb 2023

Byggnads kampanjhyllar byggjobbarna

Fackförbundet Byggnads kör i gång en rikskampanj som hyllar byggnadsarbetare på ett lokalt manér.

Kampanjen har devisen ”Jag är med och bygger Sverige”.

Kampanjen kommer lagom till avtalsrörelsen.

”Kampanjen krokar i vår tidigare kampanj ”Händerna som bygger Sverige”. Vi vill att byggnadsarbetarna ska ta plats i det offentliga rummet och att flera ska se hur viktiga de är för att bygga framtidens Sverige”, berättar Karin Lindström, kommunikationschef för Byggnads.

Kampanjen har flera mål:

–  Vi vill visa hur viktiga våra medlemmar är för samhällsutvecklingen genom att bygga och installera allt som behövs i samhället: bostäder, infrastruktur och samhällsservice. Få yrkeskårer har ett så viktigt jobb. Det är också jobb som inte kan göras på distans. Att varje dag gå till jobbet för att bygga Sverige förtjänar mer uppmärksamhet och erkännande.

Kampanjen är till en del lokalt anpassad. I kampanjen deltar tio medlemmar från Malmö till Luleå.

”När det varit möjligt har vi anpassat budskapen utifrån var i Sverige de arbetar. Lokala budskap syns exempelvis i Stockholm, Göteborg och Eskilstuna. Vår ambition är att jobba långsiktigt och göra mer lokalt material efter hand, men då främst för spridning i sociala medier”.

Kampanjen går digitalt på Facebook, Instagram, Snapchat och Youtube f men även på bussar i Stockholm och Göteborg och skärmar och utomhustavlor i Malmö, Borlänge, Kalmar, Karlstad, Luleå, Norrköping, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Stockholm, Västerås, Linköping, Helsingborg, Jönköping, Norrköping, Gävle, Eskilstuna, Halmstad, Växjö, Karlstad, Trelleborg, Malmö. Kampanjen går även i Expressen-TV, Aftonbladet sport-TV, laget.se och Solid sport.

”Antalet kontakter är enlig medieplanen flera miljoner, men viktigast för oss är att visa vårt samhällsbidrag på många olika platser i Sverige och i många olika kanaler. Vi hoppas att många tycker att kampanjen, både i uttryck och kanalval, känns oväntad för att vara från ett fackförbund”.

Byggnads jobbar med byråerna Nosy och Likehouse.

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-12, 07:40

M och Hyresgästföreningen samkampanjer mot Exergi och Heidelberg

Moderaterna och Hyresgästföreningen gör gemensam sak i en kampanj riktad mot energibolaget Exegeri och cementtillverkaren Heidelberg.

infrastrukturkampanjopinionsbildningpolitik
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-03-08, 16:06

De kampanjar på kvinnodagen

Expressen utser Årets kvinna. Saco och Sveriges Ingenjörer uppmärksammar löneskillnader mellan män och kvinnodagar. Moderaterna letar flera kvinnliga politiker. Här är urval kampanjandet under den Internationella Kvinnodagen.

kampanjopinionsbildning
2025-02-28, 14:05

M rullar ut valvinnare i Stockholm

Moderaterna tror sig har hittat en väg till att återta makten i stadshuset i Stockholm och gör ett första försökt på måndag.

kampanjpolitikval 2026
2025-02-10, 17:21

Villaägarna marscherar igen – till Ebba Busch (kd)

Den 12 februari 2025 får energiminister Ebba Busch besök av en demonstrerande skara villaägare, organiserade av intresseorganisationen Villaägarna på Mynttorget utanför näringsdepartementet.

kampanj
2025-02-06, 23:02

Ideell organisation dominerade 100-wattaren

Det var inte någon kommersiell aktör som dominerade Sveriges Annonsörers reklamutmärkelse 100-wattaren för år 2024 utan den ideella organisationen Talita. Ingen pr-byrå vann något.

Branschkampanj
2025-02-04, 10:12

Hyresgästföreningen tar över Odenplan

Hyresgästernas medlemsorganisation kartlägger könsskillnader på bostadsmarknaden.

kampanj
2025-01-10, 14:31

Tui tar över Odenplan och Tinder

Resebolaget Tui breddar sitt kommunikationskoncept med annonsformat.

kampanj
2024-12-20, 14:02

Husqvarna – från rufsigt gräs till Liverpools hemmaplan

Förra året skördade Husqvarna och dess byrå Prime vinster i flera reklamutmärkelser med en kampanj som gick ut på att gräsklipparna skulle lämna ytor i trädgården oklippta för att gynna den biologiska mångfalden. Nu är det Liverpools fotbollsplan som gäller.

kampanj
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Här är Precis nya styrelse
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram