Byggnads driver sedan en tid tillbaka en kampanj för en säkrare arbetsmiljö, med kravet är att huvudentreprenörerna vid byggen ska ta ansvar för att alla underleverantörer följer lagar och regler.
En undersökning som Byggnads låtit TNS Sifo göra visar att åtta av tio svenskar står bakom förslaget. Nu lanserar facket en ny kampanjsida som just ska visa på det stora stödet.
På sajten samlar facket alla reaktioner kring huvudansvarskravet och räknar exempelvis hur många som twittrat eller bloggat om det och hur stort gensvaret varit på Facebook. Där listas också nyhets- och debattartiklar från traditionella medier kring frågan.
– Vi vill visa att vi har många bakom oss. Det är väldigt effektivt om man faktiskt kan få siffror på det, förklarar Sofia Ståhlspets, redaktör för digitala medier på Byggnads.
Genom kampanjsajten hoppas Byggnads också bygga ännu större stöd och få fler involverade i frågan.
– Det är många som använder sig av främst Facebook och det här är ett sätt att själv kunna visa att man bryr sig om frågan och ta ställning, genom att till exempel göra en statusuppdatering, twittra ut eller länka till sin blogg, säger Sofia Ståhlspets.
– Folk ska känna sig delaktiga, det är jätteviktigt, så man inte skapar distans. Man är kanske medlem, eller ett företag som stödjer det här, och vet att facket jobbar på det på sitt håll och själv sitter och hoppas att det ska gå bra. Syftet här är att vi ska göra det tillsammans, fortsätter hon.
Bakom kampanjsidan står pr-byrån Greenhill Relations, som i höstas hjälpte Unionen med en liknande kampanjsida där tjänstemannafacket registrerade alla reaktioner kring strejken vid callcenterföretaget Focus CRS.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...