Sedan många år tillbaka har tusentals utländska gästarbetare varje sommar lockats till Sverige för att ströva runt i svenska skogar och plocka bär. Varje år rapporteras det också om bärplockarnas usla villkor och om hur många far illa.
 
Trots att myndigheterna skärpte reglerna ifjol återstår uppenbarligen mycket att göra för att förbättra villkoren. Exempelvis hålls i dag häktningsförhandlingar i Uppsala tingsrätt mot en 43-årig man som misstänkts ha lurat bulgariska bärplockare till norrländska Mehedeby med falska löften.
 
Nu vill bärföretaget Polarica att branschen tar sitt ansvar och säkerställer att bären plockas på schyssta villkor.
– Det är rent ut sagt åt helsike att sådana här saker får hända. Det är pinsamt, säger företagets vd Tommy Innala, som tar upp frågan i dag i en debattartikel i Aftonbladet.
 
Bland annat föreslår han att företagen ”säkrar, certifierar och utbildar” alla underleverantörer och endast jobbar med certifierade levernatörer, för att motverka oreglerade arbets- och levnadsvillkor.
– Det gäller att se till att plockarna har bra förhållanden när de är i Sverige, och handlar om allt från boende till trafiksäkerhet.
 
Ett annat förslag som Polarica lägger fram är att införa en ny nationell fair trade-märkning som, via en ny branschorganisation, ska göra det enklare för kunderna att välja bort bär som inte plockats under bra villkor.
– Branschorganisationen bör, tillsammans med myndigheten, se till att man tar ett helhetsansvar så sådana här saker inte sker, säger Tommy Innala.
 
Vill andra företag följa detta?
– På sätt och vis har det redan skett stora framsteg de senaste åren i hela bärkedjan. Vi ställer krav på leverantörer och på oss själva, samtidigt som kunderna ställer krav på oss, att det ska vara schyssta villkor. I Norden har hela kedjan börjat ta ansvar, men sedan går också mycket av bären ut på export, där man inte är lika angelägna eller inte har kunskap om det.
 
Tommy Innala hävdar också att bärplockningens usla rykte i förlängningen kan leda till att efterfrågan på svenska bär minskar om konsumenten år efter år ser dessa missförhållanden.
– Våra kunder tappar förtroendet för våra underbara, härliga, vilda skogsbär och slutar till slut att köpa det. Man vill ju inte köpa något som inte producerats under bra villkor, säger Tommy Innala.
 
Företaget, som tidigare i juli köpte ett bärplockarföretag som ett sätt att få kontroll över hela kedjan, beslöt sig redan ifjol för att vara ”transparenta och tillgängliga för media”.
– Vi har deltagit i samtal med både Migrationsverket och Kommunal inför säsongen, vi följer det här med stort intresse.
 
Enligt Tommy Innala är de också aktiva i debatter och försöker samtidigt få fram de många goda exemplen som finns.
– Bland annat följer vi på vår hemsida några familjer både före, under och efter säsongen, om hur det går för dem. Det gjorde vi ifjol och ska göra i år också.
 
Polarica jobbar inte med någon pr-byrå.