
Flera tunga opinionsbildare har på Twitter specifikt manat till bojkott av Axfoods varumärken som Hemköp. Axfoods skickar fram sin biträdande presschef Peter Hellström för att svara på frågor. Via mejl.
Vilka reaktioner har ni fått eller noterat på Antonia Ax:son Johnsons uttalande om regeringsbildningen i Dagens Industri helgen?
”Vi fick en del reaktioner, framför allt på Twitter, under helgen som gick.”
Hur ser ni på reaktionerna, är de motiverade?
”Var och en har givetvis rätt att uttrycka och förmedla sin åsikt, det ser jag inget problem med”.
Era varumärken, som Hemköp, kopplas till politiska åsikter. Hur ser ni på det?
”Jag tycker att alla har rätt att uttrycka sina personliga åsikter. På Axfood tar vi inte partipolitisk ställning och tar därmed inte heller ställning i regeringsfrågan.”
Hur agerar ni nu?
”Helgens intervju förändrar givetvis inte Axfoods verksamhet eller värderingar. Vi kommer att fortsätta att arbeta med viktiga frågor som bland annat mångfald och integration, frågor som även våra ägare är engagerade i och brinner för”, berättar Peter Hellström.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...