I fredags gick Telia ut med att personalstyrkan ska minska med 1 000 anställda. Men även dess mediebolag TV4 ska minska antalet anställda.

Telia redovisade en förlust på -24 miljarder kronor för fjärde kvartalet 2020 jämfört med en vinst på 1,8 miljarder kronor motsvarande period2019. Dock var förlusten en konsekvens av försäljningen av Turkcell.

Men även TV4 passar på att stuva om.

” Vi har i dag berättat att vi går fram med ett omfattande program för att omfördela så att mer resurser går till vår digitala transformation och till att finansiera fortsatta satsningar på exempelvis journalistik på TV4 Play och nya tv4.se”, berättar Casten Almqvist, chef för tv & media på Telia.

Han berättar vidare:

”Detta innebär bland annat personalminskningar på upp till 100 tjänster inklusive konsulter och vakanser. Nerdragningarna omfattar alla delar av verksamheten. Vi gör detta för att skapa en robust publicistisk verksamhet med rätt förutsättningar att fortsätta samla Sverige”.

Casten Almqvist ger inga siffror men antyder att Telias tv-kanaler tagit stryk av pandemin:

”TV4-kanalen gjorde sitt andelsmässigt starkaste år sedan 2002 och TV4 Play nådde all time high. C More har rekordmånga användare. Men samtidigt som vi spelar en viktig roll under pandemin har den också påverkat oss ekonomiskt”.