• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

07 Feb 2019

Atlas Copcos vd: Kul om politikerna kunde prata om digitaliseringen   

AFFÄRER & DIGITALISERING. Industrikoncernen Atlas Copcos vd Mats Rahmström tycker att politikerna borde prata mer om vad Sverige kan göra med digitaliseringen. Här kommer den första artikeln i en serie om förutsättningarna för digitaliseringen i Sverige. Artikelserien är ett samarbete mellan Dagens Opinion och it-bolaget Sofigate.

AFFÄRER & DIGITALISERING. Industrikoncernen Atlas Copcos vd Mats Rahmström tycker att politikerna borde prata mer om vad Sverige kan göra med digitaliseringen. Här kommer den första artikeln i en serie om förutsättningarna för digitaliseringen i Sverige. Artikelserien är ett samarbete mellan Dagens Opinion och it-bolaget Sofigate.

”Under valrörelsen tänkte jag att det vore jäkligt kul om någon steg fram och pratade om Sverige som framtidsland och om värdeskapande och vad vi kan göra med digitaliseringen. Men det vara snarare fördela andras värdeskapande. Det tyckte jag var lite trist. Det hade varit kul om man såg möjligheterna i det här (digitaliseringen).

Mats Rahmström utvecklar:

Den digitala resan kan vara ytterligare ett steg för Sverige i att vara lite före. Det är inte så mycket svårare än så. Men jag hörde inte så mycket om det i debatten om hur vi ska få till den nya kompetens som behövs för omställningen av samhället och för omställningen av industrin.

Är näringslivet dåligt på att berätta detta för politikerna?
– Ja, men i så fall har jag gjort det nu.

Som många andra företag har Atlas Copco svårt att hitta människor med rätt kompetens.

–  Vi skulle kunna ha väldigt många fler arbetstillfällen på Atlas Copco i Sverige. Men nu accelererar trenden snarare att vi gör mer i Indien och andra ställen. Och det är inte av lågkostnadsskäl. Det är för att vi kan få till rätt kompetens på rätt plats.

Och rätt kompetens till rätt pris är avgörande:

–  Vi tror att de som kan satsa mest på utveckling och forskning och kan göra det hyfsat effektivt, kommer att vara mest framgångsrika.

När Atlas Copco ska värva digitaliseringsfolk, är det inte platsannonser som gäller.

– Man får söka upp dem och bjuda på fika. Sedan får den rekryterande chefen vara med och sälja. Det blir liksom omvänt. Det där är en process att gå igenom. Men vi har varit framgångsrika och hittat både mjukvaruutvecklare och datavetare. Här får man vara med i ett team som vet exakt vad de vill åstadkomma, man ser produkterna och knackar inte bara kod. Och vi har fantastiskt intressanta kunder.

Läs hela artikelserien AFFÄRER & DIGITALISERING i Beaconomist: prenumerera@dagensopinion.se

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

AFFÄRER & DIGITALISERING

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2019-12-11, 09:52

Birgitta Ohlsson blir pr-konsult

UPPDATERAD. Det förra liberala statsrådet Birgitta Ohlsson blir seniorkonsult inom hållbarhet.

AFFÄRER & DIGITALISERING
2019-10-07, 13:16

Rud Pedersen-byrå köper webbyrå

Rud Pedersens kommunikationsbyrå i Göteborg, Welcom köper en webbyrå.

AffärerAFFÄRER & DIGITALISERING
2019-06-04, 11:03

SCB: C, L och M tappar – KD starkt framåt

Partisympatiundersökningen för maj från Statistiska Centralbyrån, SCB, visar att det råder väljarturbulens inom den forna Alliansen.

AFFÄRER & DIGITALISERINGopinionsundersökning
2019-03-01, 06:02

Tele2: Digitalisering accelererar samhällsutvecklingen

AFFÄRER & DIGITALISERING. Tele 2 ser goda möjligheter för digital transformation, men det gäller att fördela kunskaperna genom landet. Här är del 2 i Dagens Opinions och Sofigates artikelserie om förutsättningarna för digitalisering i Sverige.

AFFÄRER & DIGITALISERING
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • SD-styrelsen avslår nästan alla motioner inför landsdagarna
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram