AFFÄRER & DIGITALISERING. Industrikoncernen Atlas Copcos vd Mats Rahmström tycker att politikerna borde prata mer om vad Sverige kan göra med digitaliseringen. Här kommer den första artikeln i en serie om förutsättningarna för digitaliseringen i Sverige. Artikelserien är ett samarbete mellan Dagens Opinion och it-bolaget Sofigate.

”Under valrörelsen tänkte jag att det vore jäkligt kul om någon steg fram och pratade om Sverige som framtidsland och om värdeskapande och vad vi kan göra med digitaliseringen. Men det vara snarare fördela andras värdeskapande. Det tyckte jag var lite trist. Det hade varit kul om man såg möjligheterna i det här (digitaliseringen).

Mats Rahmström utvecklar:

Den digitala resan kan vara ytterligare ett steg för Sverige i att vara lite före. Det är inte så mycket svårare än så. Men jag hörde inte så mycket om det i debatten om hur vi ska få till den nya kompetens som behövs för omställningen av samhället och för omställningen av industrin.

Är näringslivet dåligt på att berätta detta för politikerna?
– Ja, men i så fall har jag gjort det nu.

Som många andra företag har Atlas Copco svårt att hitta människor med rätt kompetens.

–  Vi skulle kunna ha väldigt många fler arbetstillfällen på Atlas Copco i Sverige. Men nu accelererar trenden snarare att vi gör mer i Indien och andra ställen. Och det är inte av lågkostnadsskäl. Det är för att vi kan få till rätt kompetens på rätt plats.

Och rätt kompetens till rätt pris är avgörande:

–  Vi tror att de som kan satsa mest på utveckling och forskning och kan göra det hyfsat effektivt, kommer att vara mest framgångsrika.

När Atlas Copco ska värva digitaliseringsfolk, är det inte platsannonser som gäller.

– Man får söka upp dem och bjuda på fika. Sedan får den rekryterande chefen vara med och sälja. Det blir liksom omvänt. Det där är en process att gå igenom. Men vi har varit framgångsrika och hittat både mjukvaruutvecklare och datavetare. Här får man vara med i ett team som vet exakt vad de vill åstadkomma, man ser produkterna och knackar inte bara kod. Och vi har fantastiskt intressanta kunder.

Läs hela artikelserien AFFÄRER & DIGITALISERING i Beaconomist: prenumerera@dagensopinion.se