Volvo Cars har reagerat på en broschyr som Göteborgs stad delade ut i samband med invigningen av Göteborgs stads representationskontor i Bryssel förra veckan. I en debattartikel i Göteborgs-Posten beskyller Volvo Cars kommunledningen för att profilera Göteborgs stad som negativ till bilindustrin.
"(…) när Göteborgs kommun i förra veckan invigde sitt nya representationskontor i EU:s Bryssel delade kommunledningen ut en broschyr som deklarerade att ”mobility management” för Göteborgs stad handlar om att få invånarna att lämna bilen hemma. Det är med viss förvåning vi på Volvo Cars följer hur Göteborg väljer att profilera sig som en kommun som ser bilen – och därmed bilindustrin – som något negativt, särskilt som detta inte avspeglar kommuninnevånarnas åsikter.", skriver Volvo Cars kommunikationsdirektör Bodil Eriksson i debattartikeln.
Anneli Hulthén (s) är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg och var själv på plats under invigningen. Hon anser att broschyren som Volvo Cars reagerat på endast utgjorde en liten del av vad som kommunicerades i Bryssel.
Hur ser du på Volvos kritik?
– Jag tycker att det var jättesynd att inte kommunikationsdirektören på Volvo kunde vara med på vår invigning i Bryssel eftersom vi hade båda Volvobolagen med som seminarieföreläsare. Det var ett ganska stort inslag i själva öppningen. Volvo Cars pratade bland annat om autonom bilkörning och Volvo AB talade om framtidens bussar. Seminarierna visar vilket förhållande vi har, och vill ha, till de båda Volvobolagen som finns i Göteborg, säger Anneli Hulthén.
– Jag tycker att det var jättesynd att inte kommunikationsdirektören på Volvo kunde vara med på vår invigning i Bryssel eftersom vi hade båda Volvobolagen med som seminarieföreläsare. Det var ett ganska stort inslag i själva öppningen. Volvo Cars pratade bland annat om autonom bilkörning och Volvo AB talade om framtidens bussar. Seminarierna visar vilket förhållande vi har, och vill ha, till de båda Volvobolagen som finns i Göteborg, säger Anneli Hulthén.
Vad står i broschyren?
– Jag har faktiskt inte själv tittat direkt i broschyren. Men det är en gammal broschyr med datum 2011 som bland annat beskriver en del av de EU-projekt som staden ingått i när det gäller mobilitetsfrågan. Det vill säga den utmaning som de flesta stora städer har idag, att det är trångt med utrymme i de centrala kärnorna, att vi måste balansera upp de olika trafikslagen mot varandra och stimulera fler att variera sitt transportmedel.
– Jag har faktiskt inte själv tittat direkt i broschyren. Men det är en gammal broschyr med datum 2011 som bland annat beskriver en del av de EU-projekt som staden ingått i när det gäller mobilitetsfrågan. Det vill säga den utmaning som de flesta stora städer har idag, att det är trångt med utrymme i de centrala kärnorna, att vi måste balansera upp de olika trafikslagen mot varandra och stimulera fler att variera sitt transportmedel.
Vem är ansvarig för broschyren?
– Det är nog Trafikkontoret i Göteborg som har gett ut den från början.
– Det är nog Trafikkontoret i Göteborg som har gett ut den från början.
Ser Göteborgs stad bilindustrin som något negativt?
– Det skulle ju vara helt vansinnigt. Självklart tycker vi att fordonsindustrin är extremt viktig. Det var därför vi hade med de två Volvobolagen som föreläsare på öppningsseminariet i Bryssel. Det var för att visa upp vad vi har, att vi ser utveckling och att det är två gigantiska motorer, inte bara för Göteborg utan också för hela Sverige.
– Det skulle ju vara helt vansinnigt. Självklart tycker vi att fordonsindustrin är extremt viktig. Det var därför vi hade med de två Volvobolagen som föreläsare på öppningsseminariet i Bryssel. Det var för att visa upp vad vi har, att vi ser utveckling och att det är två gigantiska motorer, inte bara för Göteborg utan också för hela Sverige.
Innebär detta en försämrad relation mellan Göteborgs stad och Volvo Cars?
– Absolut inte från vår sida. Vi förutsätter att de tankar vi har på gemensamma projekt, som med autonom bilkörning, fortsätter. Så jag ser inte detta som en försämring, säger Anneli Hulthén.
– Absolut inte från vår sida. Vi förutsätter att de tankar vi har på gemensamma projekt, som med autonom bilkörning, fortsätter. Så jag ser inte detta som en försämring, säger Anneli Hulthén.
Oscar Örum
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
