Planerna presenterades klockan 10.30 på Moderaternas partikansli i Gamla Stan av partiernas partisekreterare.
– Vi ska visa att vi är de enda sammanhållna regeringsalternativet. Mot Alliansen står ett frågetecken, säger Michael Arthursson, partisekreterare för Centerpartiet.
Han berättar att fem arbetsgrupper har jobbat fram politiska förslag som ska presenteras i ett gemensamt valmanifest i höst. Alliansen ska även hålla ett gemensamt valkonvent.
– Vi ska visa vad väljarna får och att vi kan genomföra politiken.
Alliansen vill också få till en diskussion om den bild som delar av oppositionen har målat upp på temat "något håller på att gå sönder i Sverige".
– Med svartmålningen försöker oppositionen stå för en plusmeny. Allt alliansen har genomfört ska finnas kvar och lite till. Men så blir det inte. Vi behöver få till en diskussion om den finansiella baksidan.
I ett första steg går Alliansen ut i en printkampanj där personer visas upp med en copytext som berättar vad Alliansen har uträttat under sina snart två mandatperioder i makten. Personerna är inte fotomodeller utan partiernas egna medarbetare.
Budgeten för Alliansen gemensamma marknadsföring ligger på 20 miljoner kronor, i nivå med valrörelsen 2010.
Partierna betalar efter storlek.
Partierna betalar efter storlek.
Den största delen av budgeten kommer att läggas inför själva valet. Då kopplas även mer digital reklam in.
Reklambyrå är M&C Saatchi medan OMD agerar mediebyrå.
medieplanen
* annonsering i dagspress
* digital närvaro
* ny hemsida
* gemensamt kampanjmaterial
* annonsering i dagspress
* digital närvaro
* ny hemsida
* gemensamt kampanjmaterial
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...