Medarbetarna har under förmiddagen informerats om förändringarna. Aller kommer att föra individuella samtal med de berörda medarbetarna.

Från den 1 oktober kommer Allers familjetidningar: Allas, allas.se, Allers, Allers Trädgård, Antik & Auktion, Hemmets Veckotidning, Matmagasinet, Året Runt bli en del av Lifestyle Brands och ledas från Stockholm.

Samtliga tjänster på familjetidningarna, utom korsord, ska avvecklas. I stället ska en ny organisation byggs upp inom Lifestyle Brands i Stockholm. Familjetidningarna ska heta Lifestyle Weeklies och ingå i Lifestyle Brands. Lifestyle Weeklies ingår i Lifestyle Brands och leds av Cia Jansson. Åsa Liliegren, tidigare chefredaktör på Femina, ansvarar för att bygga den nya organisationen.

”Vi behöver accelerera vår digitala utveckling inom familjetidningarna och skapa nya intäktsområden. Vi ser att det endast kan göras genom en ny redaktionell organisationsstruktur och ett ökat samarbete med den kommersiella och tekniska organisationen som finns på plats i Stockholm. Omorganisationen kommer bidra till att minska kostnaderna för printproduktionen genom processeffektivisering, synergier och interna samarbeten. Förändringarna är nödvändiga för att skapa en printaffär som kan leva och vara lönsam under lång tid framåt. Gör vi ingenting nu riskerar vi stora ebitatapp inom bara några år”, kommenterar Lotta Cederbom, koncernvd för Aller Media.

Kontotet i Malmö kommer trots allt att finnas kvar med jobb för runt 60 medarbetare utanför den redaktionella organisationen, inom till exempel ekonomi, affärsstöd, marknadsföring, kundservice, lön och it.