Tidningen Bulletin och Kristdemokraterna i Stockholm avslöjar ungefär samtidigt att Socialdemokraternas tankesmedja Tiden och tidning Aktuellt i Politiken (AiP) via Facebookkanalerna Sverige inför verkligheten och Samtidigt i Sverige och publicerar granskningar av KD-ledaren Ebba Busch och även marknadsför inläggen via annonsering på Facebook. Daniel Färm, som så sent som i december var chef för både Aip och Tiden anser att redaktionen är utsatt för påtryckningar från KD och att tidningen har agerat journalistiskt som till exempel Expressen.

– Det är bara bra om fler uppmärksammar den journalistik och de granskningar vi gör. Vi har granskat politiska partier från en socialdemokratisk horisont sedan 1953. Nu gör vi det på nya sätt och i nya kanaler som är anpassade till dagens mediekonsumtion, säger Daniel Färm och poängterar att han bara uttalar sig som chef för AiP.

Han berättar att flera ”erfarna journalister” jobbar för Samtidigt i Sverige och att en del material är unikt för sajten. Men det rör sig om samma journalister som jobbar på AiPs redaktion.

– Innehållsmässigt är det ingen större skillnad.  Vi kommer att göra de här granskningarna även om vissa partier blir upprörda eller tycker att känns fel att just de granskas. Vi kommer att fortsätta att granska och berätta om svensk politik och kommer inte att vika oss för Kristdemokraternas påtryckningar.

Påtryckningar?
 – Det här är väl ett sätt för ett politiskt parti att påverka en redaktion som gör material för både tidning och sociala medier.

Hur försöker Kristdemokraterna påverka er, tycker du?
 – Ordet är fritt. De får tycka och tänka vad de vill. Jag förstår mycket väl att KD försöker vrida fokus från den medierapportering som nu dominerar partiet. Men vi backar inte från de rapporteringar och granskningar vi gör. Vi fortsätter att granska både hur Kristdemokraterna och andra partiet agerar.

Bulletins artikel är skriven av ledarskribenten Per Gudmundson, som så sent som i oktober 2020 var presschef för Kristdemokraterna.

Daniel Färm berättar att det inte var via Bulletin han fick veta om granskningen, utan det var via Kristdemokraternas Facebook-sida, som kom före Bulletins artikel.

– Det kom ett inlägg där i går kväll. Det är säkert ingen slump.

Per Gudmundson berättar för Dagens Opinion att hans artikel var klar för någon vecka sedan och att inga kontakter har skett mellan honom och partiet.

Hur relaterar ni till andra partier, granskar ni även Vänsterpartiet och Januaripartierna?
 – Vi är ju en socialdemokratisk nyhetstidning så vi granskar från en socialdemokratisk horisont och rapporterar mycket om socialdemokratiska företrädare och idéer. Men vi granskar även andra partiers och ofta de borgerligas företrädare och politik när de är relevanta. Det är en journalistisk bedömning som ligger bakom, säger Daniel Färm.

Har ni lagt om strategin?
 – Jag skulle inte säga att vi har lagt om strategin. Den är i högsta grad den samma som 1953. Däremot har vi lagt om kanalval och uttryckssätt i bemärkelsen att vi försöker nå fler läsare och väljare också via digitala kanaler. Men jag skulle inte säga att det vi rapporterar om har förändrats.  Däremot vilka kanaler vi väljer. Men det är väl en bedömning som de flesta medieaktörer gör. Det är inget konstigt med det. Det gör både Bulletin och Expressen.

Men Expressen sänder väl från sina egna kanaler och under eget varumärke, varför behöver ni sajter som Samtidigt i Sverige?
 – För Samtidigt i Sverige kan man tydligt se på loggan och det grafiska uttrycket att det är samma avsändare som Aktuellt i Politiken. Man kan ha lite olika varumärken och kanaler. Det har också andra medier.

Aktuellt i Politiken har också lagt pengar på att sprida material om Ebba Busch via Facebook-annonsering, till exempel 10-15 000 kronor på en film på temat ”Så lär du dig ’Ebbatera’ – att anklaga någon annan för problem man själv har bidragit till”.

– Som alla mediebolag så sprider vi en del material och lägger pengar på att nå ut till fler, säger Daniel Färm.

Kan det inte uppfattas som om ni bedriver en kampanj mot Ebba Busch när ni annonserar på Facebook?
 – Det är ingen kampanj. Det är journalistik vi har ägnat oss åt. Det är ingen som driver en kampanj mot KDs partiledare i AiPs fall. Liksom Expressen gör vi en rimlig nyhetsbedömning. Vi rapporterar om alla partier som är intressanta att granska ur från en socialdemokratisk horisont.

På Twitter sprids nu Bulletins artikel med rubriken ”Socialdemokraternas okända trollfabrik”.

Hur ser du på reaktionerna och att ni förknippa med en ’trollfabrik’?
 – Så klart att borgerliga debattörer vill säga det. Men vi är lika mycket en trollfabrik som Bulletin och andra som bevakar svensk politik från sina horisonter. Det är inte annorlunda på vår redaktion.