Annonsen består av en längre text där Max vd Richard Bergfors berättar att de ”senaste dagarna har dä varit omtumlande, nästan overkliga” och att ”Aftonbladet har rapporterat om hårresande berättelser från anställda och tidigare anställda på våra restauranger”.

Richard Bergfors skriver även att ”artiklarna bygger på enstaka påståenden, överdrifter och rena felaktigheter som inte speglar hur det faktiskt ser ut” och att uppgifterna är baserade ”på vad ett fåtal anonyma personer eller tidigare anställda uttalat sig kring”.

Annonsen går i ett flertal dagstidningar men Aftonbladet har inte velat ta in den.

”Det är under all kritik. Vattentäta skott mellan redaktion och annonsavdelning är tydligen bara viktigt när Aftonbladet tjänar på det”, säger Max kommunikationschef Henric Byström.

Max jobbar med reklambyrån Åkestam Holst och pr-byrån JMWGolin.

”Vi kan inte publicera annonser som säger att vi har rena felaktigheter i våra artiklar. Vi har sagt att de behöver höra av sig till redaktionen om vad det är för felaktigheter. I så fall så kan vi bemöta eller rätta eventuella felaktigheter.  Men i övrigt har vi inget som förhindrar Max att annonsera hos oss”, säger Aftonbladets chefredaktör Lotta Folcker.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se