Annonsen består av en längre text där Max vd Richard Bergfors berättar att de ”senaste dagarna har dä varit omtumlande, nästan overkliga” och att ”Aftonbladet har rapporterat om hårresande berättelser från anställda och tidigare anställda på våra restauranger”.
Richard Bergfors skriver även att ”artiklarna bygger på enstaka påståenden, överdrifter och rena felaktigheter som inte speglar hur det faktiskt ser ut” och att uppgifterna är baserade ”på vad ett fåtal anonyma personer eller tidigare anställda uttalat sig kring”.
Annonsen går i ett flertal dagstidningar men Aftonbladet har inte velat ta in den.
”Det är under all kritik. Vattentäta skott mellan redaktion och annonsavdelning är tydligen bara viktigt när Aftonbladet tjänar på det”, säger Max kommunikationschef Henric Byström.
Max jobbar med reklambyrån Åkestam Holst och pr-byrån JMWGolin.
”Vi kan inte publicera annonser som säger att vi har rena felaktigheter i våra artiklar. Vi har sagt att de behöver höra av sig till redaktionen om vad det är för felaktigheter. I så fall så kan vi bemöta eller rätta eventuella felaktigheter. Men i övrigt har vi inget som förhindrar Max att annonsera hos oss”, säger Aftonbladets chefredaktör Lotta Folcker.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...