Schibsted-koncernen ökade under 2021 försäljningen med 13 procent till 15,4 miljarder kronor. De digitala intäkterna stod för drygt 10 miljarder kronor. Rörelseresultatet ökade med 29 procent till 2,9 miljarder kronor vilket ger en rörelsemarginal på 19 (16) procent.
Affärsområdet nyhetsmedier ökade med 6 procent till 8,3 miljarder kronor. Här låg rörelseresultatet på 1,0 miljarder kronor, en ökning på 28 procent.
Vid årsskiftet hade affärsområdet omkring 1,1 miljoner digitala prenumeranter i Sverige och Norge. Totalt steg prenumerationsintäkterna för affärsområdet med 8 procent.
”Aftonbladet når nu 4,1 miljoner dagliga besökare och Plus-affären går starkt. För SvD, som nu ser resultatet av ett omfattande förändringsarbete för att ta tidningen till en digitalt lönsam position, visar läsarintäkterna en väldigt stark utveckling. Det är ambitiöst, men vi ser det nu som inom räckhåll att dubbla News Medias digitala prenumerationsintäkter till 2025. Vi ska gå från 1,3 miljarder i dag till 2,6 miljarder om fyra år”, kommenterar Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media.
Nyhetsmedier kan jämföras med nordiska marknadsplatser, såsom Blocket, som ökade med 31 procent till 4,2 miljarder kronor och gav ett rörelseresultat på 1,9 miljarder kronor, en ökning med 33 procent.
Under 2021 ökade Aftonbladet intäkterna med 7 procent till 1,7 miljarder kronor. Det kan jämföras med Verdens Gang som ökade ed 16 procent till 2,2 miljarder kronor.
Schibsted särredovisar inte den av presstöd beroende tidningen Svenska Dagbladet, men området prenumererade dagstidningar ökade med 1 procent till 3,4 miljarder kronor.
Området ”övriga” ökade med 1 procent till 1,1 miljarder kronor. Här ingår tjänster som Podme, Omni, TV.nu och Klart.se.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.