Adidas vill slå ett slag för sitt varumärke genom att reda ut vad som gäller för träning under ramadan. Muslimska sportutövare deltar i kampanjen såsom fotbollsspelarna Nabil Bahoui och Bilal Hussein samt löparenYassin Kridih. Deras berättelser går att ta del av på Adidasxramadan.se.
Till kampanjen hör även filmen Från soluppgång till solnedgång, som lyfter frågan om träning och ramadan från olika perspektiv.
”Trots att intresset växer för träning under ramadan är informationen fragmenterad. Många muslimer fastar under ramadan och vill hålla i sin träning, men vet inte riktigt hur de ska göra”, kommenterarar Redwaan Hossain, ansvarig för varumärkeskommunikation på Adidas.

Partners i kampanjen är Svenska Fotbollförbundet, Svenska Basketbollförbundet och Marathongruppen. Adidas byrå är Obeya.

arbetsgrupp
Adidas
Redwaan Hossain, ansvarig för varumärkeskommunikation
Karolina Lander, pr & kultur-marknadschef
Annahita Mojarrad, ansvarig för varumärkeskommunikation
Henrik Hallberg, pr-chef

Obeya
Canan Yasar, kreativ chef
Linda Burrill, projektledare
Maria Hazard, pr-strateg
Jakob Merlenius, pr-konsult
Lovisa Ström, pr-konsult
Lallo Darbo, pr-konsult
Melinda Grothén, grafisk designer
Said Can, pr-assistent

Blonde (produktionsbolag)
Robin Sharmin, director
Alicia Moon Winding, producent
Therese Hasse Larsen, Alfred Lauritzen, exekutiv producent