– Det innebär problem när budgeten släpps stötvis som vi kunnat se den senaste veckan. Man får ingen samlad överblick över budgetens olika delar vilket gör att det blir svårare att argumentera och att granska, säger Tommy Svensson.
 
Hur borde de göra i stället?
– De har full rätt att göra så här. Men jag tycker att man ska vara lite försiktig när man presenterar nya saker. Det finns en brådska som inte är bra för debatten. Utspelen kommer ibland en och halv månad i förväg och det går inte att granska de konkreta förslagen eftersom ”dokumentet kommer i oktober”.  
– Ett exempel där taktiken skapar frågetecken är satsningen på Ostbanan. Det fick jättestort genomslag men när man väl analyserar det visar det sig att det ska genomföras först 2017. Det finns saker som redan ingår i investeringsutrymmet som framstår som helt nya när de kommer plötsligt. 
 
Tommy Svensson anar att motivet till de spridda utspelsskurarna är att de mindre allianspartierna ska få mer utrymme än om allt kom på samma gång. 
– Framför allt gynnas småpartierna, som nu får vara med. Deras reformer hade inte blivit lika uppmärksammade annars. 
 
Går media på det här?
– Nog tror jag att ”man gått på det” i den meningen att man inte gör samma kritiska granskning som man annars hade gjort. Det är inte helt enkelt att se utspelen i ett större sammahang.  
 
Du kallar PR-stragegin för krampaktig. 
– Att jag valde ordet krampaktig var framför allt för att de har tagit lite av sossarnas idéer. Jag tycker inte heller att strategin varit så lyckad den här veckan. Till exempel fick inte Kristdemokraterna ut så mycket av veckan, tvärtom blev det diskussion om apoteket. 
 
Vad tjänar regeringen på strategin?
– Man vill visa att man är på tå i de här frågorna, att man är enade och handlingskraftiga. När man summerar taktiken senare kanske den visar sig vara ett plus för regeringen. 
 
Oscar Örum