Byrån har hittills profilerat sig som en pa-byrå. Nu vill byrån bredda sig till en pr-byrå.
– Vi har varit väldigt inriktade på public affairs och stadsutveckling, och det kommer vi att vara även framöver. Men vi gör en satsning på att lyfta fram vår kompetens inom pr, medierelationer, sociala medier-strategier, genomförande, kriskommunikation och inte minst person-pr. Det har vi jobbat med de senaste 5-6 åren, men det är inte det vi är kända för, säger Emelie Löthgren, vd för A Beautiful Soup.
En annan orsak till att byrån vill visa sin bredd är att kundportföljen har fyllts på med uppdragsgivare inom bank, idrott och livsmedel.
– Breddningen har uppkommit eftersom vi har identifierat en efterfrågan hos kunderna. Vi jobbar till exempel mycket med platsutveckling och då är pr och varumärkesbyggande en viktig del. Men vi har också vuxit och rekryterat personer med lite bredare och annorlunda kompetens.
A Beautiful Soup antar en ny payoff som lyder: PR-byrån för samhällsfrågor, med förklaringen: Vi är en pr-byrå specialiserade på kommunikation som är kopplad till samhällsfrågor.
Gifter public affairs och pr ihop sig på ett annat sätt än för säg tio år sedan?
– Ja, det hänger ihop mer idag, företag jobbar med integrerat. Ibland använder man PA för att skapa engagemang och bygga varumärken. Vi jobbar mycket med hållbarhet och där finns ett engagemang, men vi upplever även att banker och andra företag lyfter fram sina värderingar och hur de omsätter det i praktiken. Idag är hållbarhetsarbetet en del av många företags DNA, och det tar sig förstås uttryck i kommunikationen och blir en del av affärsstrategin.
Byrån har idag 17 medarbetare. Omsättningen för kontoret i Göteborg och Stockholm hamnade under 2024 på 21,3 miljoner och vinsten på 880 000 kronor.
Hur går år 2025?
– Det är ännu roligare än 2024, även om vi växte och anställde sex nya medarbetare under förra året. 2025 känns som ett riktigt bra år.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
