Partiets medlemsantal uppgick vid årsskiftet till drygt 13 400. Jämfört med året innan är det en minskning med 1 200 medlemmar, eller 8,2 procent.
 
– Alla partier går i regel back under mellanvalsperioder, för att sedan öka igen inför valet, förklarar partisekreteraren Anders Wallner.
 
Några mål för exakt hur många medlemmar som ska värvas i år är inte satta, säger han vidare. Däremot ska de bli bättre på att behålla medlemmarna.
 
– Det viktigaste med medlemsvärvning är vad som sker efter att människor tackar ja till att bli medlem, att få medlemskapet att betyda något. Där har vi en lång tradition av att jobba med olika rådslag så att man som ny medlem inte ska behöva bygga upp ett förtroende och få ett uppdrag i sin avdelning utan också direkt kan vara med och påverka och rösta i politiska frågor.
 
Miljöpartiet har också bytt strategi för att få upp sina medlemssiffror.
 
– Traditionellt har partiet jobbat inåtriktat under mandatperioden, med fokus på parlamentsarbetet, för att sedan ställa om under valåret. Det har vi slutat med och jobbar mer löpande med medlemsvärvning under mandatperioden också, säger han.
 
2011 lanserades kampanjen 250 000 samtal, som går ut på att partiet innan valet 2014 för 250 000 samtal med människor om deras politik. Förutom ren politikutveckling har samtalen också syftat till att värva fler medlemmar.
 
– Det handlar förstås om att få till ett bra samtal mellan miljöpartister och folk som inte är miljöpartister. Men efter ett gott samtal så tar vi upp frågan om de vill bli medlem, om vi märkt att det är en person som delar våra värderingar.
 
Partiet värvar också aktivt i sin pågående kampanj Öppna fler dörrar, som handlar om integrations- och migrationspolitiken, där de bland annat tagit fram medlemsmaterial på fler språk än svenska, som somaliska och arabiska.
 
– Jag tror det kan vara en väldigt skön, välkomnande signal att ett parti kommer med medlemsmaterial på ett språk som de kan.