• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

17 Sep 2025

Business Sweden utser byrå för livsmedels-pr

UPPDATERAD. Den halvstatliga främjarorganisationen Business Sweden har handlat upp en kommunikationsbyrå som ska få fart på lisvsmedelsexporten.

Uppdraget består i att ta fram en kommunikationsplattform och kommunikationsstrategi för Try Swedish. Det är Sveriges globala exportprogram för mat- och dryckesföretag. Uppdraget är en del i regeringens Livsmedelsstrategi 2.0 och den nya kommunikationen ska lanseras i samband med Expo 2025 i Osaka.
Uppdraget har gått till kommunikationsbyrån Futurniture.

Hur långt sträcker sig avtalet?
”
Det är ett långsiktigt samarbete, där vi tillsammans med Futurniture ska vidareutveckla kommunikationen för relevanta marknader och kanaler”, berättar Business Swedens marknads- och kommunikationschef Lotta Loosme.

Handlar det bara om att ta fram en kommunikationsplattform eller ska byrån även ta fram kampanjerna?
”Kommunikationsplattformen blir grunden i arbetet som därefter kommer tas ut i relevanta kanaler, kampanjer och anpassas för flera exportmarknader”.

Vad är det som ska kommuniceras och till vilka?
”I stora drag kommer vi fokusera på att prata om de stora mervärden med att importera svenska livsmedelsprodukter till nya marknader, att svensk livsmedelsproduktion är innovativ, hållbar och av hög kvalitet. Och det vill vi att fler ska få ta del av på andra marknader utanför Sverige. Målsättningen med Try Swedish är att hjälpa svenska företag ut i världen och samtidigt bidra till ökad livsmedelsexport. Business Sweden har kontor i över 40 länder och kan hjälp livsmedels- och dryckesföretag att öka sin globala försäljning genom att hitta nya marknader”.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Kund

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-11, 08:07

Reklambyrå vinner Polisens upphandling

Efter att elva byråer hade visat intresse, gick fem byråer till slutomgång. Därefter vann en reklambyrå Polisens upphandling av strategiska kommunikationstjänster.

KundKundrörelser
2025-06-26, 09:11

Svenska Skidförbundet växlar upp med Bang

Bang Agency blir byråpartner till Svenska Skidförbundets längdverksamhet.

Kund
2025-06-25, 09:07

Wolt skalar upp med Nepa

Undersökningsföretaget Nepa får in trio nya uppdragsgivare.

Kund
2025-05-07, 12:00

Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

It-bolag kammar hem Riksbankens kommunikationsupphandling.

Kund
2025-04-22, 22:51

Klart med nya byråer för Folkhälsomyndigheten

21 kommunikationsbyråer kände sig kallade. Två får leverera. Det står klart när Folkhälsomyndigheten avslutade sin upphandling.

KundKundrörelser
2025-04-16, 13:13

Tillväxtverket i stor upphandling

Tillväxtverket letar undersökningsbolag för undersökningen Företagens villkor och verklighet.

KundUndersökning & Analys
2025-04-16, 09:15

Ytterligare en byrå till Utbetalningsmyndigheten

Utbetalningsmyndigheten upphandlade nyligen sitt första byråsamarbete. Nu befinner sig myndigheten återigen i upphandling.

Kund
2025-04-15, 11:29

Fintechbolag tar in strategisk pr-expertis

Svenska bolaget Centiglobe vill öka synligheten med hjälp av pr.

Kund
2025-03-31, 11:23

Länsstyrelsen gör film

Länsstyrelsen i Stockholm letar ny partner för filmproduktion.

Kund
2025-03-28, 08:51

Länsförsäkringar säkrar ny pr-byrå

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän ska stärka företagets varumärke med ny byrå.

Kund
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Sex nya i SDs styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram