• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

25 Jun 2025

”Inte bäst för MP att vara Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tycker att Miljöpartiet ska fundera över sin roll som ”Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning”.

Miljöpartiet upplever en renässans tack vare att klimatkrisen nu är uppenbar, ett ledarskap som efter tidigare väl dokumenterade kriser fungerar väl och en politik som i huvudsak rensats från sånt som uppenbart skrämmer för många väljare. Dessutom tjänar de gröna på att många partier inte bedömt klimat som en vinnarfråga.

Det påminner om när Maria Wetterstrand var språkrör och hade sådan trovärdighet att andra partier av ren självbevarelsedrift valde andra profilfrågor, med den skillnaden att de nuvarande språkrörens trovärdighet inte är på samma nivå. Som vi sett i de tidigare partivisa genomgångarna, är det inte uppenbart att den analysen håller hela vägen fram till valet och därför behöver också Miljöpartiet flytta fram positionerna. Ett problem är då att mycket av det Miljöpartiet föreslås bär prägeln av återställare, alltifrån Stadsmiljöavtal till reduktionsplikt ska i princip återinföras vilket kanske inte imponerar tillräckligt om andra partier flyttar fram positionerna. Är det realpolitiskt dags för de gröna att utforma politiken utifrån att de har ett enda riksdagsmandat norr om Dalälven och de främsta lokala framgångarna skett i storstäderna?

Miljöpartiet behöver också hantera att väljare skräms av det faktamässigt fullständigt rimliga konstaterandet att fossila drivmedel kommer att bli dyrare. Förvisso är det inte MPs egna väljare som blir avskräckta utan socialdemokraternas, men det är förstås ingen lyckad sits att vara ett sänke för partiet man stöttar i regeringsfrågan. Mer övergripande är det inte givet att den bästa vägen framåt är att så entydigt vara Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning, skulle man inte gentemot detta stora maktparti få mer i utbyte om det inte var så självklart hur man kommer att rösta i regeringsfrågan? Och riskerar man inte att gröna borgerligt sinnade väljare går till Centerpartiet om partiet faktiskt stärker sin klimatprofil?

Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

almedalen 2025debattklimat

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-23, 05:21

Stockholm Resilience samarbetar med konsultjätte

Den brittiska konsultjätten PwC sluter börjar samarbeta med Stockholm Resilience Centre.

klimatKundrörelser
2025-09-15, 04:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-09-03, 07:05

2030-sekretariatetet: De är för dåliga att kommunicera klimatnytta

2030-sekretariatetet har korat tre finalister för sitt Greenhush-pris som utser de aktörer eller branscher som är sämst på att berätta om den klimatnytta de faktiskt tillför.

klimat
2025-08-31, 19:54

Branschen hyllar – naturskyddet sågar skogsutredningen

Åsikterna om skogsutredningens slutbetänkande kan delas upp i två läger: skogsindustrin i ett och naturskyddsorganisationerna i ett annat.

klimatopinionsbildningpolitik
2025-08-26, 06:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-07-31, 08:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 09:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-14, 07:33

De var flitigast i Almedalen 2025

Pr-byrån Influera har sammanställt listan över personernas som deltog i flest paneler under Almedalsveckan 2025. Flera M-politiker låg högt på listan.

almedalen 2025
2025-07-04, 04:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Sveriges Lälkarförbund • 2025-10-16

Kommunikationsstrateg till Sveriges Läkarförbund

Vill du vara en nyckelperson i att stärka kommunikationen för Sveriges läkarförbund och skapa värde för våra medlemmar? Har du erfarenhet av webbutveckling och medlemsvård...

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Reform Society värvar S-tungviktare och Stegra-chef
  • Chefen lämnar Sveriges Kommunikatörer
  • Veckans Brief: Sveriges största undersökningsbolag –…
  • M vill ersätta ”jobbskatteavdrag” med ”jobbavdrag”
  • Caroline Thunved om varför hon lämnar Sveriges…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram