• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

18 Oct 2023

De vinner Swedish Content Awards 2023

Vinnarna i kommunikationsbyråernas organisation Komms content-utmärkelse är utsedda. Men en av de tyngsta vinsterna gick inte till en content-byrå utan snarare en ”samhällsbyrå”.

Det är typiskt contentbyårer som tävlar om att prestera det bästa innehållet under det senaste året. Priset för årets content gick dock till Gullers Grupp som kallar sig för ”samhällsbyrå”.

I år kom juryn fram till följande vinnare efter bidragsnamn, byrå och uppdragsgivare

always on
Silver: Stadium – Tracks, Glory Days, Stadium

detaljhandel
Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler, OTW, Lidl
Silver: Väx upp för fan, Chiffer, Granngården

design
Silver: Slöjden har tappat tråden, Ahead publishing, Sveriges Lärare

effekt & engagemang
Guld: Hur skriver ni, Ahead publishing, Sveriges Lärare
Silver: Det torra livet på Brödinstitutet, Jung Relations, Brödinstitutet
Silver: Skäms, Röda Korset, skäms, OTW, Svenska Röda Korset

employer branding
Guld: Vi hoppas att du hamnar hos oss, Prime Weber Shandwick, Kronofogden
Silver: Ett riktigt viktigt jobb, Spotlight, Almega Serviceföretagen

fordon & transport
Guld: The Volvo Trucking Adventure – a journey of winning the hearts of truck drivers, OTW, Volvo Trucks
Silver: Edit, Make Your Mark, Volvo Cars Sverige
Silver: Volvo Penta – how Arctic surfing evolved a brand and disrupted a whole industry, OTW, Volvo Penta

finans & försäkring
Guld: Swedbank & Mauri, Swedbank
Silver: The UnSustainability Report, Geelmuyden Kiese, Deloitte/Geelmuyden Kiese

ideell verksamhet & intresseorganisationer
Guld: Det torra livet på Brödinstitutet, Jung Relations, Brödinstitutet
Silver: För alla kvinnors rättigheter, The Amazing Society, Terrafem
Silver: Oslagbart läge, Gullers Grupp, Unizon

industri & energi
Guld: Familjen Jarny ställer om, BBDO Nordics, Eon
Silver: One Nordic Challenge, Bästa kompisar, One Nordic

innovation
Guld: Spelvärlden spelar roll, Stendahls Reklambyrå, Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän
Silver: Netflix Uppesittarkväll – Tiktok Live, Forsman & Bodenfors, Netflix

internkommunikation
Silver: André the explorer, OTW, NCC

it & telekom
Silver: Have you tried calling, Obeya, Halebop

kundtidning b2b
Guld: Oslagbart läge, Gullers Grupp, Unizon

kundtidning b2c
Guld: Mathem Magasin, OTW, Mathem
Silver: Edit, Make Your Mark, Volvo Cars

native
Guld: Apollo – Go Live a Little, Bonnier News, DER Touristik (Apollo)
Silver: Unibet – Gameday med Glenn, Bonnier News & Passion Lab, Unibet
Silver: IG Börssnack, Bonnier News, IG

offentlig sektor & samhällsinformation
Guld: Ljudet av en kris, Gullers Grupp, Myndigheten för samhällsskydd & beredskap
Silver: Berättelser inifrån Akademiska, Coreworkers, Akademiska sjukhuset
Silver: Vi hittar dina riktiga styrkor, Spoon, Plikt- & prövningsverket

podd & Ljud
Guld: Ljudet av en kris, Gullers Grupp, Myndigheten för samhällsskydd & beredskap
Silver: Kampen om gården, Borg Owilli, Garant

rörligt B2B
Guld: The Volvo Trucking Adventure – a journey of winning the hearts of truck drivers, OTW, Volvo Trucks
Silver: Swish i kaffet, Borg Owilli, Swish

resor & nöjen
Guld: Gameday med Glenn, Passion Lab & Bonnier News, Unibet
Silver: En random tågluff, Sweed, Silverrail Technologies
Silver: Ljudet av V75, Gullers Grupp, ATG

rörligt b2c
Guld: Familjen Jarny ställer om, BBDO Nordics, Eon
Silver: Cover Sweden, Splay One, Forsman & Bodenfors, Mindshare & Visit Sweden
Silver: Hur mår du, OTW, Svenska Röda Korset

sport & Hälsa
Guld: Från soluppgång till solnedgång, Obeya, Adidas
Silver: Stadium – vägen till ett maraton, Glory Days, Stadium
Silver: Kry – doktorn svarar, Bonnier News, Kry

sociala medier
Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler
Silver: Pantamera humor, Storyfire & Scream, Returpack
Silver: Familjen Jarny ställer om, BBDO Nordics, E.ON

årets rising star
Ia Wik, OTW

årets content:
Ljudet av en kris, Gullers Grupp, Myndigheten för samhällsskydd & beredskap

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Bransch

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-21, 20:55

Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025

Vinnarna i Komms utmärkelse Swedish Content Awards 2025 tillkännagavs tidigare i kväll på en gala på Södrateatern i Stockholm. Här är vinnarna.

Branschcontent
2025-10-16, 16:00

Sveriges bästa nyhetsbrev utsedda

Vinnarna av Inbox Awards, priset som hyllar landets bästa nyhetsbrev, har utsetts för första gången via en ceremoni i kommunikationskoncernen Auras lokaler i Stockholm.

Bransch
2025-10-08, 07:56

23 får plats i Sveriges Annonsörers ”expertgrupper”

Sveriges Annonsörer, som organiserar de större reklamköparna, utser fem expertgrupper som hittills har bemannats med 23 experter.

Bransch
2025-10-07, 13:03

De kan vinna pris för bästa nyhetsbrev

Finalisterna är utsedda till den första upplagan av Inbox Awards som utser Sveriges bästa nyhetsbrev i fem kategorier.

Branschmedier
2025-10-07, 07:12

Här är juryn för 100-wattaren 2025

Sveriges Annonsörer har utsett juryn i utmärkelsen 100-wattaren där den effektivaste reklamen premieras i sju kategorier.

arbetarrörelserBransch
2025-10-01, 21:08

De kan vinna i Swedish Content Awards

Den 21 oktober utses vinnarna i Swedish Content Awards. Här är finalisterna.

Bransch
2025-09-23, 11:57

Ytterligare byrå går in i Precis

De större pr-byråernas organisation Precis har värvat ytterligare en medlemsbyrå.

Bransch
2025-09-08, 13:26

De kan bli Årets Varumärke

Juryn har utsett finalisterna i Sveriges Marknadsförbunds utmärkelse Årets Varumärke.

Bransch
2025-08-29, 06:41

De korar Sveriges bästa nyhetsbrev

Juryn är utsedd i Inbox Awards som ska prisa Sveriges bästa nyhetsbrev.

Bransch
2025-06-22, 22:23

Byrån som räddade blågula äran i Cannes Lions

Cannes, inofficiellt VM i reklam, är över. Två byråer räddade den i kanten hårt naggade svenska äran. Det enda svenska guldet kom i överkategorin pr.

Bransch
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Anders Ygeman om turerna runt finansborgarrådet och…
  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället
  • Veckans Brief: Handelskamrarnas tyngsta valfrågor –…
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram