Vid årsskiftet 2011/2012 låg medlemsantalet på 7 962 för att öka till 9 676 året därpå. Vid slutet av 2013 låg medlemsantalet på 10 100. Den högsta noteringen sedan föreningen bildades i slutet av 90-talet.
– När det är positiva nyheter kring kungahuset, som bröllopet mellan Victoria och Daniel eller dop, ser vi en kraftig tillströmning. När det är skandaler ökar vi inte alls. Då känner människor att kungahuset avvecklar sig självt, berättar Magnus Simonsson, generalsekreterare i Republikanska föreningen.
Medlemskapet kostar 200 kronor per år och ökningen innebär att stridskassan stärks. Under 2014 prioriterar föreningen valrörelsen och ska besöka alla partikongresser.
– Vi värvade 29 medlemmar på Vänsterpartiets kongress.
Just vänsterpartister och folkpartister är överrepresenterade i föreningen.
– Vi grottar väl ner oss mer i principer, säger Magnus Simonsson, själv folkpartist.
Han betonar att föreningen är tvärpolitisk…
– Vår revisor är moderat.
…och att många politiker engagerar sig i föreningen. Folkpartisterna Birgitta Ohlsson och Anna Steele är ett exempel. Andra är socialdemokraterna Veronica Palm och Hillevi Larsson, Peter Althin (kd), och Birger Schlaug (mp).
Med stärkt kassa och ökande antal medlemmar höjer Republikanska föreningen ambitionerna.
– Stödet för republik har ökat med 6 procentenheter. Ju mer frågan diskuteras, desto fler republikaner. 2018 ska vi kräva folkomröstning. Då hamnar frågan om republik på dagordningen ordentligt.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
