Det är Staffan Forssell som i dag utnämnts till ny generaldirektör för Statens kulturråd.
– I grunden så tror jag på kultur i ett samhälle. Att då få jobba med kultur i den här formen är en ynnest, säger Staffan Forssell om sitt nya uppdrag.
– Personligen tycker jag att det är intressant att få jobba med organisationsutveckling och förändringsarbete, vilket det här delvis alltid i kulturen. Det är också roligt att man jobbar med så många olika kulturyttringar, väldigt brett och över hela landet. Jag gillar att få jobba med många saker, fortsätter han.
Han kommer senast från Riksutställningar där han varit generaldirektör sedan 2010 och har tidigare även varit vd på Scenkonstbolaget i Sundsvall, museichef på Armémuseum och chef för Cosmonova.
– Jag har jobbat med väldigt många varianter av kulturyttringar och sett mycket olika saker, som jag tror är en stor fördel. Att jag är uppvuxen i Kiruna och har ett landsbygdsperspektiv på kulturen tror jag är en annan fördel.
Staffan Forssell tillträder i mars nästa år och efterträder Kennet Johansson.
Vad blir Kulturrådets viktigaste uppgift 2014 och framöver?
– Som alla myndigheter så har man ett uppdrag att förhålla sig till från regeringen, men inom den uppgiften finns det ett ganska fritt mandat ändå. Jag har vetat om det här i ganska kort tid, så jag kan inte säga att jag än har något mål för ögonblicket. Jag kan nog säga mer om ett år. Just nu är jag mest bara glad och upprymd.
– Som alla myndigheter så har man ett uppdrag att förhålla sig till från regeringen, men inom den uppgiften finns det ett ganska fritt mandat ändå. Jag har vetat om det här i ganska kort tid, så jag kan inte säga att jag än har något mål för ögonblicket. Jag kan nog säga mer om ett år. Just nu är jag mest bara glad och upprymd.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
