Voteringen slutade väldigt jämnt. 153 ledamöter röstade för finansutskottets motion om att uppmana regeringen att dra tillbaka förslaget om höjd skiktgräns för statlig inkomstskatt, medan 154 röstade emot.
Därmed vann regeringspartierna omröstningen i riksdagen. Förslaget om höjd brytpunkt lever vidare.
Enligt siffror från riksdagen röstade inga ledamöter emot det egna partiet. Däremot var flera inte närvarande. Totalt var 42 frånvarande, varav 19 av Allianspartiernas ledamöter och 23 av oppositionens, vilket alltså innebär att de borgerliga partierna i själva verket hade fler ledamöter på plats.
Enligt TT var det Socialdemokraternas gruppledare Mikael Damberg, riksdagsledamot Carina Hägg samt v-ledaren Jonas Sjöstedt som var frånvarande utan att kvittat ut sig. Dessutom var en ledamot från Sverigedemokraterna, som inte är med i kvittningssystemet, borta.
Socialdemokraterna har drivit på för att stoppa förslaget tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet med Sverigedemokraterna som stöd, något som fått de borgerliga partierna att gå i spinn. Partiet har anklagats för att bryta både mot budgetreglerna men också löftet om att aldrig ge Sverigedemokraterna inflytande.
Det rör sig om totalt tre miljarder kronor som regeringen vill lägga för att färre ska betala statlig inkomstskatt.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
