Det är Oskar Öholm som lämnar.
Han kom in i riksdagen år 2006 som 26-åring och satt först som ersättare och därefter ordinarie ledamot. Innan dess var han generalsekreterare på Moderata ungdomsförbundet, och dessförinnan jobbade han för Moderaterna i stadshuset.
– Jag har hela tiden sagt att politik inte ska bli min karriär och eftersom jag menar allvar måste man ju någon gång bestämma sig för att inte kandidera igen, berättar han.
– Det är bättre att sluta när det är som roligast. När reaktionerna är ”Vad tråkigt att du slutar”, då vet man att man gör det i rätt tid. Det blir bättre om man kunde gå in och ut ur politiken och inte bara syssla med politik.
Vet du vad du ska göra efter rikspolitiken?
– Nej, det vet jag inte. Det är det som är så udda när man sysslar med politik, för det är så långa tider innan man måste meddela. Jag är fortfarande väldigt engagerad och brinner för våra frågor och ska fortsätta jobba så att vi vinner valet. Sedan får vi se vad jag ska göra härnäst, men det är inte vad jag fokuserar på just nu.
– Nej, det vet jag inte. Det är det som är så udda när man sysslar med politik, för det är så långa tider innan man måste meddela. Jag är fortfarande väldigt engagerad och brinner för våra frågor och ska fortsätta jobba så att vi vinner valet. Sedan får vi se vad jag ska göra härnäst, men det är inte vad jag fokuserar på just nu.
Han berättar att hans två mandatperioder ”varit väldigt spännande”.
– Jag har varit med under en period då Moderaterna genomfört mycket förändringar och jag tillhör dem som också fått ansvarsfulla uppgifter och verkligen kommit in och fått göra viktiga saker i partiet. Jag är väldigt nöjd med mina år i riksdagen.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
