Mensa International väljer för första gången en svensk som kommunikationschef.

I Mensa kan alla som tillhör de 2 procent som är de mest intelligenta i världen ansluta sig. För den föreningen blir pr-konsulten Sandra Kastås kommunikationschef. Hon kommer dock att fortsätt att driva den egna pr-byrån Orakel.

”Jag kommer att lägga några timmar i veckan. Jag har bra hjälp av en medlem som uppdaterar sociala medier från Australien. Så mitt arbete kommer främst handla om strategi och att hjälpa vd och styrelsen i mediesammanhang, samt att jag vill samordna mer kommunikation och underlätta för pr och kommunikationsansvariga i varje land, berättar Sandra Kastås.

Vad ska du åstadkomma?
”Jag skulle vilja ge en bredare syn på Mensa. Det är en väldig blandad skara människor och svårt att klumpa ihop genom någon förutfattad mening. Vi gör ett väldigt viktigt arbete främst genom gifted children program som ökar kunskap i skolorna och hos föräldrar om särskilt begåvade barn och hur de behöver stimuleras etc.”

Hur tilltalar man denna speciella målgrupp på ett trovärdigt sätt?
”Målgruppen är tänkbara nya medlemmar. De har få saker gemensamt mer än hög IQ och att man ofta har många intressen. Här gäller det att visa på bredden av alla aktiviteter som görs inom Mensa och försöka slå hål på fördomar som kan skrämma bort en del.

Vilken byrå kommer du att jobba med?
– Alla i Mensa jobbar ideellt. Så det finns ingen budget för någon byrå. Men skulle det gjort det hade det ju självklart varit Orakel PR.