Svartlistningen av Huawei visar att influerare som Zara Larsson kan behöver tänka sig för en extra gång kring vilka företag de ska förknippas med, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Det expanderande handelskriget mot den kinesiska telekomtillverkaren Huawei, aktualiserar ett ytterligare perspektiv inom influencer marketing. Tidigare har diskussionen handlat om vilka influerare företag och organisationer ska välja. Men det är uppenbart att även influerare som Zara Larsson kan behöva ”worry about” vilka företag de ska förknippas med.

När Huawei skulle slå sig in på den svenska marknaden med sina mobiltelefoner ingick det i strategin att använda sig av kändisar.  I den nya kampanjen Dare to Challenge frontar simmerskan Sarah Sjöström och kanske framförallt världsstjärnan Zara Larsson.

Zara Larsson har fört en hög profil i sociala medier och på senare tid kritiserat franska miljardärer som donerat en förmögenhet till återuppbyggnaden av Notre-Damekatedralen. Hon  kallar sig en ”partydödande feminist” som är ”jävligt trött på vardagssexismen”.

Nu samarbetar hon ekonomiskt med Huawei som anklagas för spioneri och oschyst konkurrens och svartlistas av USA. I dag kom beskedet att Huawei inte får använda Googles uppdaterade version av Android. Rätt eller fel, målas Huawei upp som en ondsint lakej under kontroll av diktaturregimen i Kina.

Det kan knappast vara en fördel för en offensiv artist som Zara Larsson och det ska bli intressant hur hon agerar framöver.

När detta skrivs ligger en annons (se bilden nedan) från Huawei med en bild på Zara Larsson på en av Sveriges mest politiskt laddade hemsidor, Aftonbladet Debatt. Det kanske är en slump, det kanske är ett sätt för ett av den demokratiska västvärlden galet hårt pressat kinesiskt företag att knipa poänger med hjälp av ett känt och trovärdigt ansikte på en världsartist.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

rolf@dagensopinion.se