”Tänk om myndigheterna får börja pitcha hos byråerna”
Allt som behöver sägas om den nya regeringen och finns i den senaste utgåvan av Veckans Brief (nr 38). Åtta skickliga pa-konsulter analyserar ministrar, strategier och olika scenarier. Vi är mäkta stolta över att ha så kompetenta läsare.
Så låt oss prata lite om byråupphandlingar i stället. I den här utgåvan berättar vi om att Polisens stora upphandling för pr-byråer, värd 28 miljoner, bara lockade en enda byrå. Jag vet inte vad det sätter fingern på, men något är det. Den här gången handlade Polisen upp med fasta timpriser. I Försvarets upphandling var det inte fasta priser som gällde. Kring den upphandlingen flockades byråerna.
Av de jag har pratat med, som avstod från att vara med i polisens upphandling, får jag mest känslan att det inte var ett tillräckligt inspirerande och utvecklande uppdrag. Om byrån ändå är belagd med spännande uppdrag, varför då gneta med internkommunikation för en myndighet. Kommunikation som ingen ser ändå. Annat är det med Försvaret som gr möjligheter att skapa spektakulär prisvinnande kommunikation.
Detta ger en tankeställare. Är Polisen-upphandlingen ett undantag, eller kommer det att bli svårt för myndigheter att få byråhjälp när ingen vill ta i den där gråa, långsamma kommunikationen?
För byråerna behöver i dessa tider också tänka på sina arbetsgivarvarumärken, de behöver kunna erbjuda potentiella och befintliga medarbetare utvecklande och intressanta och helst världsförbättrande uppdrag.
Kan det gå så långt att myndigheterna får pitcha hos byråerna i stället för tvärtom?
Tidigare har det inte ens varit tänkbart, men nu blev det just det.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.