Sverigedemokraternas något helgonförklarade kommunikationschef Joakim Wallerstein tappade i går en del av glorian. Det skulle inte bli bara partiledaren Jimmie Åkessons valförlust utan även hans. SD gick som vanligt in med ett negativt polariserande budskap. Denna gång funkade det inte.

”Mitt Europa bygger murar” är ett negativt budskap som talar om vad partiet inte vill ska ske, i stället för vad partiet vill få gjort. Dessutom blev begreppet ”gräns” något diskonterat då även Centerpartiet och Kristdemokraterna använde begreppet i sina kampanjer.

SDs hårda tag mot TV4 och andra massmedier efter Kalla Faktas avslöjande av påstådda trollfabriker, fick beröm av olika krisexperter då strategin skulle tilltala kärnväljarna. Men kärnväljarna tycks som grupp inte tillräckligt stor för att SD skulle gå opåverkade ur krisen.

Partiet hade inför valet satt stort hopp till influerare och tiktokare.  Eftervalsanalyser får visa om partiet kunde göra en framstöt bland de unga väljarna, även om valresultatet inte tyder på det.

Sedan för SD även den mest Swexit-orienterade politiken i en tid så de svenska väljarna blir allt mer positiva till EU.

Partiet, som brukar positionera sig som en utmanare av etablissemanget hade valt den mest överklassiga lokalen för valvakan, Josefina där Östermalmsfolket annars frotterar sig. Det antyder någon slags fartblindhet och att ledningen kanske går i otakt med väljarna.
För första gången fick SD klä sig i förlorardress. Föreställningen var inte vacker med en partiledning som vägrade prata med pressen efteråt. Nu får SD traska på i förlorartröjan fram till riksdagsvalet 2026. Än så länge tycks inte partiledaren Jimmie Åkesson visa tecken på att trivas i den.

Socialdemokraterna lyckades vända en negativ trend av sjunkande andelar i EU-valet sedan Sveriges inträde i unionen år 1995, men var likväl inte i närheten av ytterligare ett mandat och ett resultat drygt 5 procentenheter under riksdagsvalet 2022. Det var heller ingen direkt glädjerusning på valvakan på ABF-huset.

Liksom SD hade Socialdemokraterna en kampanj som var generell och negativ. Temat ”Gör något stort – rösta för sammanhållning” handlar mer om att S inte vill se någon polarisering i EU-parlamentet än vad partiet självt vill. Detta parat med en bitvis blek och otydlig förstakandidat, skapade inte rätt förutsättningar för större landvinningar.

Dessutom fick partiet en släng av SDs trollfabrik-kris. Socialdemokraterna körde en hård retorik mot SD, och kunde därför inte svära sig fria från sitt eget trolleri med anonyma konton trots att det tveksamma upplägget hade lagts ut på partitidningen Aktuellt i Politiken. Partiet fick likväl prata trollerifabriker i stället för EU-politik, vad nu den bestod av.

Moderaterna vände också en trend. För första gången gick ett svenskt regeringsbärande parti framåt i ett EU-val. Moderaterna var minst dubbelt glada på valvakan på Biblioteket på Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm. Moderaterna tog tillbaka den tappade andra platsen i riksdagsvalet. De trognaste partikollegorna KD och L klarade sig kvar. Och framförallt, ärkerivalen SD ramlade ner till plats fyra, eller som Ms förstanamn Tomas Tobé sa:

”Tack för en god match, SD, men nu är ordningen återställd”.

En del i Moderaternas valframgång kan vara att partiet i de senaste valen på allvar försöker driva de samtalskampanjer som har varit Socialdemokraternas paradgren.

Tomas Tobé har under valrörelsen har klivit fram rejält till den entusiasmerande politiker som företrädaren Gunnar Hökmark inte var i närheten av. God karma i mörka tider, brukar funka. Bidrog till att minska marken för SD gjorde säkert också Tomas Tobés hårda fokus på att säkra EUs gränser och införa en gemensam poliskår.

Vänsterpartiet gjorde kanske den smartaste kampanjen. Förstakandidaten Jonas Sjöstedt, känd och respekterad, skaffade sig skägg och gick all in på Norrland när inget annat parti hade något toppnamn för norrlänningarna att rösta på. Vänsterpartiet gick så långt att de till och med höll sin valvaka i den norrländska huvudstaden Umeå.

Även Miljöpartiet drog nytta av sin förra ledare Isabella Lövin. Och även Miljöpartiets toppnamn Alice Bah Kuhnke har den där förmågan att skapa positiv karma något som tog teamet långt in i EU-parlamentet och kickade ner SD från prispallen. Om partiets något förvirrade kampanj, där företrädarna själva fick välja slagord, bidrog är svårt att säga.

Kanske är det väljarnas syn på EU-parlamentets och riksdagens roller som blev avgörande. Väljarna kanske tänker att de hårda Tidöpartierna behövs till att stävja kriminaliteten och upprätta lag och ordning på hemmaplan och då får i stället EU driva den nödvändiga klimatpolitiken. Då skulle väljarkåren en politik som inget block eller parti riktigt levererar.

Även KD fick förlita sig på en Alice för att ta sig in i EU-landet.  Alice Teodorescu Måwe blev en chansning som bar ända till Bryssel. Hon fick i all hast ersätta det tidigare valloket Sara Skyttedal, som i sin tur inte lyckades ta Folklistan in i EU. Vad säger det? Att väljarna inte är beredda att lägga sina röster på ett parti som spexar med helikoptrar och falukorvar i goodiebags till politiska journalister?
Svaret kanske ligger bland den runt 49 procent som inte röstade alls, de som Folklistan skulle få upp ur soffan, något som uppenbarligen inte lyckades. Här ligger sannolikt också en del av förklaringen till SDs första valförlust. Partiet satte sig i sofforna på lyxkrogen Josefina och glömde bort att förklara varför kärnväljarna skulle lämna sina soffor.

Liberalerna hittade en väg fram genom att driva Euro-frågan och hade nytta i debatterna av sitt proffsiga förstanamn Karin Karlsbro.

Även Centerpartiets Emma Wiesner gjorde bra ifrån sig inte minst i SVTs slutdebatt, och säkrade grunden för partiets omtvistade partiledare Muharrem Demirok, som liksom inte kunde lyfta partiet i EU-valet. Men det går inte att låta bli att fundera på hur det hade gått med den förra partiledaren Annie Lööf som en av toppkandidaterna.

En stor förlorare utanför politiken är undersökningsbolagen. Inget var i närheten SDs fall i de sista opinionsmätningarna som gjordes. Det här kommer att skapa tungt eftervalsanalysarbete hos Demoskop, Novus, Ipsos och Indikator.

Vallokalsundersökningen prickade rätt när det gäller SD, men överdrev å andra sidan Miljöpartiets framgångar vilket för en stund gjorde karneval av partiets valvaka på Nalen.

 

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

rolf@dagensopinion.se

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se