Företaget Wrapp befinner sig kanske i malströmmen i den smältdegel där de senaste strömningarna inom konsumentbeteende, försäljning och finansiella transaktioner möts. Det placerar det välfinansierade uppstickarföretaget i glappet som giganter som Groupon, Google och Facebook vill fylla.

Aage Reerslev, vd för Wrapp, visar vägen fram genom lokalerna, som tidigare beboddes av pr-byrån Star som lät bygga ett showroom-kök som han bli klart innan konkursen var oundviklig. Köket uppskattas av de runt 20 medarbetarna på Wrapp, dagen för Kristi flygare lite mosiga efter gårdagens event som ledde till en kraschad drönare, men också viktiga möten med ambassadörerna som ge liv till affärsidén. Hittills har ett 100-tal personer börjat att testa tjänsten som kan bli nästa Spotify eller större än så eller, ja vem vet?

Wrapp är en app som kopplar samman konsumenter med leverantörer i ögonblicket ett inköp sker. Tanken är att Wrapp-användare varje gång de gör ett inköp ska dra ett kort framtaget i samarbete med Entercard. Köpet registreras och i samma ögonblick kan användaren få nya erbjudande från affärer som är anslutna till systemet. Aage Reerslev tycker att Wrapp har uppfunnit ett lojalitetskort som kan fungera för alla affärer en konsument gör.

– Alla pratar big data, men nu kan jag som konsument ta makt över mitt eget data och använda det till fördel för mig. Går jag mycket på bio eller fikar ofta, borde jag bli behandlad av leverantörer därefter. Varje gång jag drar kortet förändras min profilen. Ökar jag konsumtionen öppnar jag för andra aktörer som vill nå dig. Kanske svenska sushisällskapet vill ge dig ett presentkort på 20 kronor. Då plingar det till i mobilen. Det blir roligare att använda kortet.

Hittills är 3 200 leverantörer inne i systemet. Aage Reerslev visar hur leverantörsdata samlas i back office-systemet. Här har det gjorts 199 köp på McDonalds.

Wrapp startade som en tjänst där varumärken skulle kunna sända erbjudanden personer som firade släkt och vänner. Tjänsten hade nästan 4 miljoner användare innan den lades ner vid årsskiftet.

– Vi kunde visa att vi kunde dra in stora mängder folk i butiken. Sedan vill de stora kedjorna se vad de fick för ROI (hur investeringen betalade sig). Det var svårt att knyta ihop loopen mellan erbjudande och köp. Det blev en vägbumpa att komma över, så vi började fundera på hur vi kunde komma åt utdata i just den punkten. Nu har vi skapat ett lojalitetkort.

Lojalitetskortet kan visa sig vara Wrapps riktiga trumfkort. Det kommer att driva företag att ansluta sig till systemet.

– Vi kan ju se vilka som har handlat på exempelvis Espresso House. Då går vi till dem och säger att vi har 58 personer som köper hos er och följer er. Annars får de erbjudande från andra.

Men kortet klarar saker som giganter som Facebook och Google och rabatterbjudandeföretaget Groupon inte klarar, nämligen att knyta samman kampanjer och erbjudande med en individs transaktioner både i analog och digital butik. Samtidigt, om Wrapp, växer snabbt, kan företaget bli en allvarlig utmanare till de amerikanska jättarna som inte lär sitta stilla och se hur deras marknadsandelar hotas.

– Det är fortfarande så att marknadsföringen inom handeln är enormt stor. Google och Facebook har bara en liten andel. Den stora delen ligger i de traditionella medierna och i själva rabattstrukturen. Det vi gör är att optimera rabattstrukturen för offline-företagen som ännu inte är så tunga på Google och Facebook. Klart att det kommer att titta på vad vi gör. Men vi är ingen utmanare, vi är en väldigt intressant satsning för deras nya marknader, säger Aage Reerslev och utvecklar:

– Google har dilemmat att många fajtas om sökorden. Vill du öka tillströmningen av kunder ökar prislappen snabbt. Säg att en ny kund på Zalando kostar 200-300 kronor, men vill du snabbt öka inflödet kan det kosta 700 kronor. Facebook kan liksom Google inte mäta transaktionerna, de kan mäta om folk klickar sig vidare, men har väldigt svårt att mäta ända in i butik.

Med Wrapp bokar mindre företag och annonsörer, nästa veckas kampanj för 3 000 kronor. Större kunder arvoderas i förskott.

– Vi har exakt samma modell som Google Adwords. Vi bygger också samma köptunnel (visar hur konsumenterna slussas fram till inköp) som Google, men för den analoga världen.

En skillnad mot Google är att Wrapp endast tar betalt när en transaktion sker.

Från var ska era kunder flytta sina pengar?
– Vi flyttar lite av deras budgeterade rabatter och hjälper dem att effektivisera sina rabatter och erbjuder ett billigare sätt att åstadkomma mätbart resultat.

Om lojalitetskortet ger triumf på hand, hjälper EU till med att skapa medvind för projektet. EU reglerar nivåerna för avgifter för betalkort som Master Card som Visa från drygt 1 procent till runt 0,2 procent. Det innebär att det blir svårt för bankerna att dela ut bonusar till företagskunder som SAS.

– 20 miljarder dollar försvinner ur transaktionssystemet. Det är pengar som går tillbaka till handeln. Bankerna kommer inte att sitta still utan kommer att höja årsavgifterna. Då blir konsumenterna sura. Då ska vi erbjuda bankerna att ansluta sina kort till vårt system så de kan erbjuda cashback på konsumenternas inköp, säger Aage Reerslev.

Han räknar på en cashback på 1-2, kanske upp till 5 procent till konsumenterna.

Wrapp kodar allt själva. Systemet har ett backend-system som håller reda på transaktioner, kampanjer, konsumenter och leverantörer. Det i sin tur är kopplat till appar för Iphone och Android.

Någon stor marknadsföringkampanj inför lanseringen är det inte tal om.

– Det blir kontraproduktivt om vi går ut och slår på stora trumman. Det måste komma från vänner, vi måste få i gång snurren vi skapar av individer vi tycker är bra och sedan skapar funktioner som gör att du kan bjuda in tre vänner och få in ytterligare 500 kronor, som Uber gör.

Systemet utvecklas för fullt och ska vara i gång till hösten.

– Från nu till augusti är det betatestperiod där vi tunar allt inför lansering i augusti. Då ska vi ha en fullt kommersiell verksamhet. Vi vill vara som bäst till julhandeln. Sedan kommer funktioner som ett vän-till-vän-rekommendationssystem.

Hur ser expansionsplanen ut?
– Vi ser Sverige och Stockholm som den perfekta demonstrationsmarknaden för att visa kraften i tjänsten, framförallt konsumentupplevelsen och med det ska vi ta oss an andra marknader i Europa och utnyttja det politiska regleringstrycket.

USA?
– Vi går inte in i USA kortsiktigt. De har ingen reglering av kreditkorten där och bankerna ger stora kickbacks. Det är inte realistiskt att gå in där. Men det kommer.

Wrapp har tunga investerare som Skypes medgrundare Niklas Zennström och Linkedins medgrundare Reid Hoffman och H&Ms tidigare koncernchef Fabian Månsson. I styrelsen sitter bland annat Hjalmar Winbladh, grundare av Sendit och Rebtel. Wrapp har tagit in runt 200 miljoner kronor i kapital i tre omgångar, enligt Techcrunch. Huvudinvesterarna är Creandum, Atomico, SEB Private Equity, Greylock Partners, Qualcomm Ventures och American Express.
Företaget ägs ännu till mer än hälften av personalen.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...