Klädvarumärket Vero Moda ska inspirera fler kunder med redaktionellt content. I början av månaden släpptes därför ett pappersmagasin byggd på online-materal och det finns nu även planer på att utveckla appen i samma riktning.
– Vi vill kunna inspirera våra kunder på alla medieplattformar. Det gör vi redan på nätet med bloggen stylenotes.veromoda.com. Nu lanserar vi ett tryckt magasin för att kunna nå ut till ännu flera, säger Thomas Bay, marknadschef på Bestseller, koncernen som äger varumärket Vero Moda.
Magasinet kommer att finnas i alla Vero Modas butiker och som webbutgåva för varumärkets mest lojala kunder och klubbmedlemmar. Innehållet utgörs av inspiration och nyhetsuppdateringar av Vero Modas egna trender.
Ersätter magasinet något, ett gammalt nyhetsbrev eller så?
– Nej, det handlar om att vi vill ta allt vårt innehåll online och göra det tillgängligt offline. En annan anledning till satsningen är att det finns så många inspirationskällor på nätet numera. Vi vill samla så mycket av all den inspirationen som vi bara kan på ett och samma ställe.
Vero Modas egna kanaler består av hemsidan, Instagram, Facebook, Pinterest, Youtube och Twitter. Veromoda.com finns även som en app utvecklad huvudsakligen för nätshopping. Målet är att den inom en snar framtid ska kunna erbjuda fler tjänster och redaktionellt material som kan inspirera kunderna.
– Varje kanal fyller en egen funktion och en egen marknadsmässig kontext. Frekvensen av det material vi publicerar skiljer sig därför efter plattformarnas olika typer.
Hur ser redaktionen ut för det innehåll som går ut i era egna kanaler?
– Vår kommunikationsavdelning jobbar på tre nivåer. Globalt fokuserar vi främst på de övergripande trenderna och mindre på specifika stilar. Nationellt sätt så jobbar vi med kampanjer och events som rör hela landet. Det kan handla om speciella temadagar eller erbjudanden. På lokal nivå är det butikschefen som ansvarar för all kommunikation med kunderna. Till exempel informera om vad som är nytt i butik och andra happenings.
Vero Moda är en del av Bestsellerkoncernen och har cirka 800 butiker runt om i världen. Varumärket samarbetar med flera olika pr-byråer på nationell och global nivå. I Sverige är det Spalt som fått uppdraget.
Vad är den största kommunikationsutmaningen för Vero Moda?
– Jag tror inte det är något som bara Vero Moda ser som en stor utmaning, att nå fram genom allt det digitala bruset. Det ges outgrundliga mängder information från alla håll och kanter hela tiden, och våra kunder vill bli inspirerade och informerade när de själva känner för det, det gäller därför att nå ut och fram på rätt sätt vid rätt tillfälle, avslutar Thomas Bay.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...