Katie Lampe, säljchef för EMEA-regionen på Twitter, besökte Stockholm för att etablera Sverigekontoret. Beaconomist passade på att ställa några frågor om Sverigeplanerna och det nya annonserbjudandet. Och om tv-funktionen som Twitter planerar.
Vad skiljer den amerikanska marknaden från den europeiska?
– Användandet av Twitter ser egentligen likadant ut i hela världen. I grund och botten handlar det om att människor vill komma närmare sina intressen. Twitter är den enda plattformen som är live, offentlig och går att konversera på, utan några barriärer. Många av händelserna i våra liv sker numera också parallellt på Twitter. Allt från Fashion Week till VM och lokala event finns även där. Dessutom sprids tweetsen långt utanför själva plattformen, säger Katie Lampe.
Hon berättar att det finns några saker som utmärker de svenska Twitter-användarna. Konversationerna handlar om alla möjliga olika ämnen så som politik, musik, sport och mode. Gemensamt för alla kategorier är att de som driver konversationerna är stark engagerade och väldigt aktiva. Sverige är också mer mobiliserat än andra länder. Det är något som medarbetarna, inte minst utvecklarna, på Twitter uppskattar eftersom plattformen främst är mobil.
– Vi tänker alltid mobilt först, i alla steg. Twitter startade som en sms service-tjänst, där av de korta meddelandena. Ett sms kunde tidigare bara innehålla 160 tecken, vi sparade 20 tecken för användarnamnet och de återstående 140 fick utgöra själva meddelandet. Utvecklingen just nu går ut på att göra plattformen ännu bättre för mobila användare.
De undersökningar som Twitter gjort under den senaste tiden visar att Twitter har blivit ett viktigt verktyg för dem som gör tv. I Sverige och globalt finns en tydlig koppling mellan aktiviteten på Twitter och tv-tittandet.
– I Sverige så är det 90 procent av befolkningen som ser på tv varje dag. Hälften av dem är samtidigt på Twitter. Där sker debatten om aktuella nyheter eller andra diskussioner om programmen. Flera tv-program använder även Twitter som någon typ av röstnings-funktion när de söker tittarnas åsikter.
Katie Lampe fortsätter:
– Intressant är också att flera varumärken har börjat plocka upp diskussionerna i anknytning till olika tv-program. När tv-serien Game Of Thrones nya avsnitt började gå för någon vecka sedan postade ett irländskt turistföretag i anslutning till programstarten. Företaget marknadsförde resor till Irland och en behind the scenes-upplevelse av tv-serien.
Är ni nöjda med antalet Twitter-användare i Sverige eller vill ni bredda kanalen?
– Globalt sett arbetar vi ständigt för att få fler användare genom att förändra och förbättra produkten. Vi ska precis till att rulla ut några nya tjänster med just det ändamålet. Tanken är att hela tiden göra förändringar som underlättar för folk att ta till det innehållet på plattformen som de finner relevant.
Katie Lampe berättar att en av nyheterna kallas consumer video som innebär att man kan Twittra 30 sekunder lång filmklipp.
Och hur går det med livestreaming-tjänsten som ni har på gång med Perioscope?
– Det kan jag inte berätta något om, säger hon och återgår snabbt till att beskriva en annan nyhet som ska göra Twitter till en bredare plattform.
– Vi har precis infört en gruppmeddelande-tjänst som möjliggör privata konversationer mellan ett flertal användare. Sportklädesföretaget Adidas använde sig nyligen av detta i en kampanj. Fotbollsspelaren Karim Benzema som spelar i Real Madrid gick med på att föra en privat chatt med en handfull vinnare av en tävling som Adidas hållit.
Twitter har också utvecklat en while you were away-tjänst som ger användarna en snabb uppdatering av händelser på Twitter som man missat.
Angående Twitters annonsförsäljning i Sverige. Vad har ni för mål när för marknadsandelar?
– Jag kan inte gå in på våra privata affärsmål men jag kan säga att vi har etablerat ett team här i Sverige med målet att hjälpa företag med alla möjliga frågor som gäller marknadsföring. Vi erbjuder varumärken support i flera olika led. Det kan handla om att sätta upp ett konto och hitta på ett passande namn eller lära ut hur Twitter fungerar i kundservice-sammanhang.
Katie Lampe säger att varumärkens Twitter-historia ofta hänger ihop med resultaten av den annonsering de gör. De företag som länge varit närvarande och engagerade har skapat sig en stor organisk räckvidd och har mycket att vinna på att annonsera.
Vilka annonspengar flyttas till er? De som tidigare gått till TV, Facebook eller print?
– Det är en intressant fråga. Vi ser inte Twitter som en kanal som tävlar med tv, eller Facebook för den delen. Istället så är vi ett komplement till dessa medier. Vi gör deras verksamhet mer värde och tvärtom.
Låt säga att ett svenskt företag med tajt budget vill annonsera digitalt. Då kommer Twitter att stå där, bredsida med Facebook. Vilka är incitamenten för att välja att annonsera hos er?
– Då handlar det återigen om att se till varför Twitter än unikt, det som jag beskrev tidigare. Möjligheterna är många på Twitter eftersom plattformen är helt öppen.
Katie Lampe berättar att hela Twitter togs upp av debatten gällande färgen av en klänning för några veckor sedan. Totalt skrevs det 11 miljoner tweets om det. Då kunde varumärken plocka upp detta och använda fenomenet i sin marknadsföring, en för Twitter unik möjlighet. Leksaksleverantören Lego hoppade på tåget och postade bilder på figurer med olika färger på kläderna. Glasögontillverkaren Specsavers tweetade att de som såg klänningen i vitt och guld kanske behövde nya glasögon.
Avslutningsvis berättar hon om att det finns en stad i Spanien som tagit Twitter-användandet ett steg längre. Där sköts näst intill all kommunikation med hjälp av Twitter. Poliser, elektriker, lokaltrafiken och borgmästaren går att kontakta med hjälp av plattformen.
– En kvinna twittrade en bild på en trasig elstolpe nära en lekplats och sa att den borde lagas. Snart där efter postade den lokala elektrikern en bild på när den var lagad. Som sagt, det finns många möjligheter.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...