Det går något trögt att introducera growth hacking (tillväxt-skapande) som metod i Sverige. Trögare än i andra länder, tycker Peter Ingman, som driver det nederländska utbildningsföretaget Growth Tribe i Sverige.
”Jag upplever också att det står och väger. Några av de stora företagen som Ica, TUI och Telenor är på gång, även om alla inte kallar det growth, en del säger agile”, säger Peter Ingman.
Han har själv låtit göra en undersökning bland ett 30-tal företag om huruvida de jobbar med growth hacking.
– Alla jobbade med modern marknadsföring, men ingen hade en process för det.
Peter Ingman tror att många företag i själva verket inte ägnar sig åt growth.
– Några företag gör det, men den stora merparten har ingen aning. De har hört orden men inte agerat på det mer än att de har sagt att de ska jobba med moderna metoder. Det rör sig ofta om digitalisering, de pratar om inbound marketing och automation, men inte de andra sakerna.
Just avsaknaden av en genomtänkt process, sticker ut anser Peter Ingman. Process är också en av fyra delar som Growth Tribe bygger sin utbildning kring.
Här är de fyra delarna som Peter Ingman anser ingå i growth hacking och med hans kommentarer:
TAKTIK
– Det är vad alla snackar om, smarta hack som stora företag har gjort och som det skrivs skitmycket om.
PEOPLE
– Det är hr-gänget och bemanning som märker att det är ett ökat tryck på hur man får teamen att jobba med growth hacking och att samarbeta med varandra.
MINDSET
– Det handlar om att tänka på ett annat sätt, tänka outside the box. Vi måste gå utanför de traditionella sätten att jobba med marknadsföring och tänka annorlunda, som skidåkaren Gunde Svan, som började använda en stor stav och testade något man inte trodde man fick göra. Han utförde ett experiment och det är growth hacking.
PROCESS
– Frågan är hur många experiment du gör i veckan? Gör du inget, jobbar du inte med growth hacking. Men för att utföra fem experiment med sprintar (korta och snabba projekt) måste man ha processer kring hur man genomför experimenten och itererar dem till nästa runda.
I dag, vart rapporterar en growth hacker?
– Till marknadschefen, men det borde vara till en chef för growth hacking, säger Peter Ingman.
Teamen skulle sedan rapportera till en growth hacking-chef.
– I Nederländerna bygger vi upp hela team som vi sedan sätter in i organisationen. Där är vi ännu inte i Sverige.


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.