För drygt en månad sedan lanserades restaurangbokningstjänsten Thefork i Sverige. Med hjälp av personliga användarrecensioner och sökkriterier som pris, tillgänglighet och typ av kök ska Thefork göra det lättare för svenskarna att våga hitta och prova nya restauranger.
Thefork ägs av resestjänsten Tripadvisor. De som besökt den sajten kommer att känna igen sig hos Thefork. Vid lanseringstillfället var cirka 450 restauranger i Sverige anslutna till tjänsten. Innan året är slut beräknas 1 700 restauranger ha gått med i nätverket. Thefork finns på webben (www.thefork.se) och som app för Apple, Android och Windows. Både sajten och appen har byggts internt på huvudkontoret i Frankrike.
Theforks affärsmodell går ut på att restaurangerna som ansluter sig till tjänsten betalar en månadsavgift. Det går att ansluta sig gratis, men för 595 kronor i månaden får restaurangerna funktioner som hjälper företagen att hantera matsalsbokningar, bygga en kunddatabas och skicka ut riktade kampanjer, med mera. Oavsett om en restaurang har ett premiumkonto eller inte tar Thefork några kronor för varje bordsbokning som görs via tjänsten. På bokningar av lunch går 8 kronor till Thefork och dubbelt så mycket när det gäller middagarna.
– Men vi tar aldrig betalt om gästerna inte dyker upp. Det är en enkel process för restaurangerna att gå med hos oss, det tar ungefär en vecka. Det finns inte heller någon bindningstid, säger Maximilien Kauffmann, vd för TheFork i Sverige.
Användarna av Thefork kan samla poäng med hjälp av bonusprogrammet – så kallade Yums ("mums" på svenska). För varje bokning får användarna 100 Yums. 1 000 Yums ger 100 kronors rabatt vid nästa restaurangbesök och
2 000 Yums ger 250 kronors rabatt.
Vad har ni för mål i Sverige under det närmsta året? Omsättning?
– Målet under det här första året är att öka kännedomen om The Fork och att fler restauranger ska anknyta sig till tjänsten. Systemet bygger på att det finns ett rikt utbud av restauranger. Vi planerar faktiskt att lansera även i Danmark innan året är slut. Tyvärr kan jag inte gå ut med några siffror angående det finansiella.
The Fork samarbetar med pr-byrån Prat i Sverige. Byråns uppdrag går ut på att med traditionellt pr-arbete stärka varumärket, sätta företaget i kontakt med bloggare samt ett visst mått av layout-jobb och paketering av statistik.
Hur jobbar ni med content marketing?
– Det är en stor del av vår strategi. Thefork går ut på att användarna ska kunna ta del av omdömen som gjorts av de som bokat och käkat på olika restauranger. Vi fokuserar på SEO och SEM på huvudkontoret och sedan har vi lokala redaktioner som anpassar redaktionellt material för ländernas sajter, appar och sociala medier.
Maximilien Kauffmann fortsätter:
– Vi lanserade vårt första nyhetsbrev förra veckan. Det går ut till alla som via Thefork har anmält sitt intresse. Det kommer att gå ut en gång i veckan. Innehållet ska inspirera gäster till att prova nya restauranger. Vi vill berätta om våra nyheter och samtidigt låta våra restauranger komma till tals.
På sikt kommer Thefork att ge ut ännu ett nyhetsbrev men då b2b, till restaurangerna som anslutit sig till nätverket. Det skulle ge företaget möjlighet att informera om nya funktioner, aktiviteter och erbjudanden.
Strategin för innehållet i de sociala kanalerna kommer den närmsta tiden att handla om att sprida kunskap om Thefork. Företagets mål är även att jaga konverteringar och bokningar i större utsträckning.
I Sverige består företagets contentredaktionen av Katja Amboldt, marknadsansvarig för Thefork Sverige.
– Just nu så får vi en del bokningar med draghjälp från Tripadvisor. I sociala medier kommunicerar vi våra nyheter och berättar om aktiviteter eller speciella erbjudanden. Som i helgen då det var morsdag till exempel, säger Katja Amboldt.
Hon berättar att det är meningen att det ska kännas kul, spännande och smidigt att göra bordsbokningar via Thefork. För att maxa spänningsmomentet driver företaget kampanjen #It’s On TheFork för att tjänsten, bland annat, skiljer sig från konkurrenterna genom att lotta ut överraskningar till sina kunder. De som bokar bord via Thefork kan till exempel bli bjudna på notan.
TheFork har registrera lokala sociala medier-konton i alla olika länder men Katja Amboldt säger att planen är att centralisera kommunikationen.
– Om vi centraliserar vår sociala medier-profil skulle nya följare lättare kunna få en uppfattning om vilket stort internationellt nätverk vi faktiskt har. Vi finns nästan överallt i Europa och det är svårt att veta om man bara följer oss i Sverige. En annan idé vi har är att sammanställa statistik över vad, hur och när människor äter i de olika länderna. Det är något som kan bli intressant content för alla våra kunder.
Thefork finns i totalt 12 länder med ett nätverk på över 32 000 restaurangpartners i Europa. Störst är verksamheten i Frankrike. Anledningen till det är att det var där det började. Tripadvisor köpte det franska bolaget Lafourchette SAS, en av de största restaurangbokningstjänsterna i Frankrike och Spanien, i maj 2014. När affären gått i lås lanserades det nya varumärket Thefork. Under de senaste månaderna har företaget expanderat genom att köpa upp den australiensiska bordsbokningstjänsten Dimmi och den brasiliansk/portugisiska restaurangsajten Best Tables.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...