I mars 2014 startade Aftonbladet det digitala modemagasinet The You Way, nio månader blev det officiellt att det skulle ersätta den tryckta veckobilagan Sofis Mode. Nu har även The You Way gått i press.
The You Way är inte ett modemagasin i traditionell bemärkelse. Aftonbladet har tagit fram ett mer omfattande format som frontas med modeprofilen Sofi Fahrman, den danska designern Anine Bing och stylisten Pernille Teisbaek. Det gjordes först en digital plattform där redaktionellt material samsas med bloggar och webb-shopping. Nu förlängs sajten med ett coffee table-magazine på 200 sidor, första utgåvan trycktes i 40 000 ex. I det kan läsarna bläddra mellan de stora modehusens trender, stylisternas tolkningar och utvalda bloggares syn på säsongens linjer. Magasinet ska även hinta om den nya form som The You Way kommer att ta under våren 2015. Magasinet har delats ut gratis i 9 städer, inledningsvis i Stockholm under modeveckan, 26 januari – 8 februari.
– Vi trycker magasinet för att konkretisera och visa upp det vi är på nätet. Trots att det är en tuff tid så ville vi inte överge print helt och hållet. Istället har vi tagit fram en mer beständig produkt som faktiskt inte existerat. Tanken är att magasinet ska ges ut två gånger om året, förhoppningsvis i samband med modeveckan, säger Stefan Axell, redaktionell chef för The You Way.
Hur finansieras The You Way?
– Planen är att hela konceptet ska kunna bära sig själv med hjälp av annonser. Den printade produkten är gratis. Vi gör nu en utvärdering av den första utgivningen och vår förhoppning är att inte ta betalt för den fram över.
Vilka är målgruppen?
– Det kan ju låta lite slentrianmässigt sagt, men vi har en målgrupp på kvinnor i åldern 20-45. Det är väl bara halva sanningen också då vi riktar oss till alla som har ett passionerat intresse för mode och använder kläder som ett sätt att uttrycka sin personlighet.
Bild: Sofi Fahrmans blogg.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...