Det svenska startupföretaget Teamtailor bygger sin affärsidé på fliken som webbyråerna glömde. Bolaget har passerat 100 kunder och tar in 7,5 miljoner i externt kapital.

Affärsidén är att erbjuda företag och organisationer hjälp med att förbättra och effektivisera rekryteringen och på samma sätt bygga varumärket som arbetsgivare (employer branding).

– Jag har rekryterat en de själv och kände hela tiden att det var omodernt och ofräscht. Jag insåg att det var fel i den sekvensen där företagen presenterade sig. En av de tre mest besökta platserna på en sajt är ofta jobb, karriär eller lediga tjänster. Och platsen är inte intressant bara för jobbsökande utan för alla stakeholders (intressenter) som investerare, kunder och partner, säger Erik Andersson, vd på Teamtailor och med ett förflutet på bland annat Skype.

Han blev nyfiken och tittade på 20 slumpmässigt valda svenska företag och jämförde med amerikanska startups.

– Skillnaden var dag och natt. Jag ville inte jobba på något av de svenska bolagen. Men på alla de amerikanska.

Erik Andersson och medgrundarna noterade också att svenska hr-avdelningar utvärderas efter hur många som kallas till intervju och anställt men några mätpunkter för employer branding fanns nästan inte alls.

– Jag ringde web- och digital-byråer och frågade vad de tänkte på när de bygger karriär och jobb-fliken. De sa 'öh, det är sidan som alltid kommer sist i projektet och det inte finns något intresse i'.

Teamtailors grundare tänkte sig in i hur en kandidat möter en möjlig arbetsgivare och designade en egen kandidatupplevelse för en "modern webb".

– Utmaningen var att företagen inte kan presentera sig som attraktiva arbetsgivare. Hr-avdelningen har inte resurser och pengar och inte ens lust. Så vi ville ge dem verktygen de behöver.

Bland verktygen ingår "karriärsidor" där företagen kan presentera sig på ett strukturerat sätt och bland annat berätta om företagskultur och vilka jobb som är lediga. Karriärsidan ligger hos Teamtailor, men länkas till företagens och organisationernas jobb och karriär-flikar. På karriärsidan kan kandidater och koppla ihop sig med företag och presenter sig som personer och få uppdateringar om nya jobb. Det går också att spontanansöka via karriärsidan, även från mobiler. Teamtailors

– 35 procent av besöken på jobbsidor kommer från mobiltelefoner. Det tänker inte folk på.

Teamtailor har själva designat och byggt systemet i utvecklingsmiljön Ruby on rails. Det används i dag av runt 100 kunder som Hemnet, Findus och Rebtel och av 3 000 rekryterare. Karriärsidorna besöks av 400 000 besökare per månad.

Hur många kandidater finns i systemet?
– De senaste 30 dagarna har vi fått in 9 000 kandidater.

Hur relaterar ni till rekryteringsfirmorna?
– Det kan vara känsligt. Många vill själva skapa databaser med arbetssökande som de kan sälja till våra kunder. Men våra kunder kan också bjuda in rekryteringsfirmorna via Teamtailor och det har tagit emot positivt.

Systemet kostar 10 000 – 70 000 kronor per år att köra, beroende på hur stort företaget är.

Efter två år omsätter Teamtailor "några miljoner kronor" och har nio anställda. Företaget tar nu för första gången in riskkapital 7,5 miljoner kronor från "techinvesterare".

Vad siktar ni på för omsättning i år?
– Fokus ligger i på att få in användare. Våra kunder är jäkligt nöjda. Mer än 30 procent rekommenderar vårt system. Och tanken är att vi fram till efter sommaren sak blicka utanför Sverige gränser.

Hur gör ni för att få tag på kunder?
– Vi har inte gjort någon pr och jobbat under radarn. Vi ville först bygga en tjänst som skull lysa när den väl kom ut. Det är där vi är nu. Hittills har det varit mest word of mouth, men nu ska vi börja med marknadsföring i sociala medier och idag har vi en liten säljavdelning.

Förutom Erik Andersson, grundades Teamtailor av David Wennergren, Richard Johansson och Jonas Brusman.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...