På Guldäggsgalan prisades Taxi Stockholm och reklambyrån King med guld i kategorierna Digitalt och Övrigt digitalt för kampanjen Taxi Trails.  Under kampanjperioden körde Taxi Stockholm från sin digitala utmanare Uber i de sociala medierna.

King fick uppdraget att hjälpa Taxi Stockholm att möta nya konkurrenter (läs Uber) med en kommunikationslösning som attraherar turister. Insikten om att det bästa sättet att uppleva en ny stad är att bli guidad av någon som bor där gav byrån en idé. Tanken var att få Stockholmarna att guida turister i huvudstaden med hjälp av taxibolaget.

Taxi Stockholm kör mer än 8 miljoner resor om året i Stockholm. Alla dessa sträckor kartläggs med GPS i bilarna. Dessa data plockades fram och applicerades i Google Maps för att ta fram tjänsten Taxi Trails – en ny typ av turistguide. På sajten Taxitrails.se http://www.taxitrails.se/en kan besökarna se var Taxi Stockholms kunder rör sig mest frekvent. Med andra ord kan turister besöka sidan och enligt statistik se var Stockholmarna rör sig. Det går att avgränsa sökningen till att visa de vanligaste resorna på till exempel helgen eller natten. Det går dessutom att fylla i olika alternativ för vilken typ av personer man vill tracka. Användarna kan söka på rörelsevanorna enbart för personer som klassats som posh (bosatta på Östermalm) hip (bosatta på Södermalm) eller in-between (bosatta i Vasastan och på Kungsholmen).

Taxi Stockholm litade inte helt till sin egen digitala plattform, utan köpte även en utomhuskampanj och annonserade på bussar, på Arlanda flygplats. Taxi Stockholm köpte även en hel del nätannonsering. Kampanjmaterial i form av svarta visitkortsliknande flyers spreds i hotellobbys, barer och andra platser där turister kunde tänkas röra sig. Givetvis fanns information i Taxi Stockholms egna bilar. 

Det köpta medieutrymmet kombinerades med klassiskt pr-arbete som riktades särskilt mot press som intresserar turister. Resultatet blev att Taxi Trails omnämndes i bloggar, artiklar och sociala medier mer än 1 279 gånger. Uber, det taxibolag som låg närmast i antal omskrivningar inom samma tidsram blev omnämnt 67 gånger. Taxi Trails användes av besökare från 117 olika länder i värden. Taxi Stockholms försäljning gick upp med totalt 6 procent under året vilket betyder att bolaget gjort sitt bästa resultat sedan 2007.

– Jag tror att Taxi Trails har blivit en så omtyckt tjänst eftersom vi har tagit data från 8 miljoner körningar varje år och förpackat dem med ny digital teknik så att turister och stockholmare hittar nya smultronställen, säger Carina Herly, marknadschef på Taxi Stockholm.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...