Ken Segall jobbade i tolv år som Apples och Steve Jobs kreativa reklamrådgivare med enkelhet, simplicity som mantra. När Beaconomist träffar honom har också en hel del att berätta om hur medier och content marketing utvecklas.

Ken Segall är en man som är fylld av anekdoter från tiden han jobbade på Apple. Då företaget lanserade Iphone och Imac och blev världens högst värderade techföretag 2011.

– Jag har jobbade med Steve i tolv år och fick bara stryk två gånger, säger han och skrattar, innan han predikar lite förenkling.

– Om du inte kommunicerar enkelt så kommer du att tappa publik, oavsett hur bra ditt innehåll är. Företag som Intel, HP och Dell. De är extremt komplicerade. Dell hade 26 modeller. HP 41. Och när vi jobbade med dem (på reklambyrån) jobbade vi tre gånger så länge och la tre gånger så mycket pengar, men presterade ändå sämre reklam än Apple, som hade tre modeller.

Ken Segall berättar flera roliga storys om hur de fick avstyra Steve Jobs val av namn. När Apples smarta telefon skulle lanseras 2007 hade nätutrustningsföretaget Cisco redan varumärket Iphone.

Steve Jobs fick en lista presenterad bestående av Mobi, Italk, Tripod, Ipad och det som han föll för Telepod. Det slutade med att Apple i stället körde över Cisco och lanserade telefonen som Iphone.

När den nya Macen skulle lanserades presenterade Steve Jobs namnet MacMan. Reklamgruppen tog snabbt fram några nya namn som kompletterade den befintliga listan. Steve Jobs stannade på Imac och sa att han inte hatade det i alla fall, berättar Ken Segall.

Det var Ken Segall som hade idén att Steve Jobs själv skulle läsa copyn till kampanjen Think different år 1997.

– Jag frågade varför vi skulle hyra in en röst, när han själv var så involverad i kampanjen? Han sa att inte ville, men kunde prova, kom sedan 15-30 minuter för sent på surt humör. Han rusade ut och sa att det var en tokig idé.

Men kampanjen blev av och utvecklades till ett stycke content som fansen spred vidare. Precis som det var tänkt.

På frågan vad som är bra content marketing svarar Ken Segall:

Go with the flow. Det finns en filosofi som kallas flow, där publiken uppfattar att en sak leder till en annan, utan störande moment. Publiken ger cred till företaget som ger dem flödet och de goda upplevelserna.

Detta är särskilt kritiskt att upprätthålla inom content marketing och undvika varje detalj som förstör flödet, anser Ken Segall.

Men en del företag och organisationer kastar bara ut en massa saker och publiken hamnar inte i ett tillstånd av flow. Det är flödet som skapar storyn.

Det är väl också en fråga om distribution. Fram tills nu har det varit enkelt att använda internet men nu blir man mer beroende av sociala medier som Twitter och Facebook för att nå ut. Men nu stryps räckvidden så att företag och organisationer ska köpa reklam, i alla fall vad gäller Facebook. Hur ser du på det?

– Jag är bekymrad över Facebook. Jag känner folk som har byggt sina karriärer på Facebook.  Och plötsligt visar det sig att det inte är så enkelt längre. Men inget som är gott varar för evigt. Samtidigt skulle jag oroa mig om jag vore Facebook. Vem vet vad som kommer näst och är gratis?

Är det lite samma med Apple. Har Apple för hög kontroll över sina användare?
– Apple visar störande tecken på att bli ett vanligt storföretag.  Sedan Steve Jobs dog är deras kommunikation som vilket företag som helst med känn dig bra med Apple-reklam.

Vilka förändringar ser du i konsumentbeteende?
– Social marknadsföring (marknadsföring vial sociala medier) har under många år vuxit eftersom det är bättre att några få säljer till vänner än att du säljer till alla. Apple ska ha cred för att det i dag finns en allmän förståelse enkelhet och design.  Andra företag hänger i dag på, för att konsumenterna kräver det. När konsumenterna handlar i dag, letar de efter design.

FORMELN FÖR APPLES VARUMÄRKESFRAMGÅNG
Simplicity fångar in kunderna och skapar en emotionell relation som gör det möjligt att sälja och gör kunderna till evangelister för varumärket och som berättar för andra så att det går att sälja ännu mer.

Använd sunt förnuft. Apple tog snabbt 80-90 procent av marknaden med Itunes, medan Microsoft, som använda komplicerade scheman så att de själva skulle tjäna mer pengar, förlorade.

Ord ÄR viktiga.
Att vara enkel är inte enkelt. Ska ett varumärke vara enkelt, måste man söka de enkla idéerna, men varumärket ska också rymma en egen komplexitet.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...