Den anrika Stenasfären blir bland de första med skarp användning av virtual reality-headsetet Oculus Rift.
Stenasfären är titelsponsor till seglingstävlingen Stena Match Cup Sweden, även känt som Seglarveckan. Eventet är en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour och lockar årligen drygt 100 000 besökare. Arrangemanget anordnas av Göteborgs Kungliga Seglarsällskap, GKSS med Brandspot som kommunikationsbyrå. Tävlingen äger alltid rum på Marstrand under en tidig vecka i juli.
Annorlunda för i år är att Stena kommer att ha 3D-headsetet Oculus Rift på plats. Tanken är att besökarna själva ska kunna uppleva seglingen, från bryggan.
– Vi vill knyta an till vårt värdeord innovation och kan ju alltså nu erbjuda något som är absolut nytt för de flesta. Vi vill också skapa mervärde med den här upplevelsen för alla besökare under seglingstävlingen på Marstrand. Det blir en dubbel seglingsupplevelse, säger Lovisa Andersson, marknads- och varumärkesansvarig på Stena Metall.
Hur påverkar det er kommunikation runt eventet?
– Självklart kommer vi att använda Oculus Rift i vår kommunikation kring seglingarna och bygga innehållet i digitala kanaler kring det.
Hur kommunicerar ni i egna kanaler?
– Vi har ingen central organisation, men vi samarbetar vid framtagning av material och distribuerar sedan ut i de olika kanalerna via koncernens olika bolag. Vi kommer dock främst använda oss av de gemensamma sociala kanaler som är framtagna för eventet.
Eventet live-rapporteras av själva seglarna via Brandspots webbkanal och med skärmar som är placerade runt om på ön. Den rent sportsliga rapporteringen står GKSS och Brandspot för.
– Det vi kommer att erbjuda via Oculus Rift är ingen live-rapportering utan en virtuell upplevelse av att segla matchracing. Besökarna som sitter på klipporna kan hälsa på i vår monter och med hjälp av 360 graders filmteknik själva komma virtuellt ombord på båten.
Stenasfären är en av de största familjeägda företagskoncernerna i Sverige, med intäkter på 54 miljarder år 2013. Verksamheten är spridd över flera områden: färjelinjer, shipping, offshore drilling, fastigheter, finans, återvinning, miljötjänster och handel.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...