Sportkedjan Stadium vässar kundmagasinet med ny byrå och spetsigare innehåll.
Stadium inledde ett samarbete med contentbyrån Make your mark här om veckan. Sportkedjan såg fördelarna med att bara ha en kontakt för produktion och tryck av magasinet. Förut producerades innehållet av Wilk & Co, en firma som drivs av contentkonsulten Katarina Wilk. Hon har dock fortfarande rollen som chefredaktör.
– Stadium har samarbetat väldigt länge med Katarina Wilk. När vi ville ta ett större grepp om magasinet rekommenderade hon oss att anlita Make your mark. Byrån visade prov på relevanta erfarenheter och vi kom bra överens, därför valde vi att jobba ihop, säger Robin Liljestrand, projektledare för Stadium Magazine.
Det nya magasinet Stadium Magazine ges ut fyra gånger om året och trycks i 500 000 ex i Sverige samt 120 000 ex i Finland. Temat på innehållet följer Stadiums övriga marknadsföring. Det första numret heter Running och kompletterar allt från butikernas skyltning till reklamfilmerna som går på TV.
– Vi tror på att ha en röd tråd genom alla kanaler.
Målet med magasinet är att ge kunderna ett mervärde och inspirera till ett aktivt liv. Stadium vill även ge sina medlemmar en tydligare bild av verksamheten.
– Vi gör flera miljösatsningar och deltar i välgörenhetsprojekt och eventsponsring, det vet inte mång om. I tidningen får vi chans att berätta om det samtidigt som vi kan lyfta fram nyheter och produkter.
Hur skiljer sig det nya magasinet från det tidigare?
– Formen är helt ny, pappret är mer glossy och innehållet har blivit spetsigare, dessutom är magasinet tyngre. Första numret blev 68 sidor. Materialet är mer modeinriktat nu och vi väljer att belysa de edgiga produkterna i sortimentet.
Robin Liljestrand förklarar att målgruppen är bred och är svår att beskriva med demografiska fakta. För att inte göra innehållet för snävt kompletteras modelinjen med både intervjuer om extremsportare och specialsidor för de yngre.
– Förra numret porträtterades freestyleskidåkaren Henrik Harlaut. Och på våra juniorsidor kan våra yngre läsare hitta allt från träningstips till råd att ta med sig på läger.
Hur distribueras magasinet?
– Det är Stadiums mest aktiva medlemmar som får magasinet. Det går även att går att lösa digitalt på hemsidan för andra intresserade. Vi ser över hur innehållet kan användas i fler kanaler men ingenting är klart ännu, i dagsläget handlar det om att skapa ett mervärde till våra medlemmar.
Redaktionen består av arbetsgruppen på Make you mark, Stadiums svenska projektgrupp på två personer samt en redaktör på plats i Finland.
– Det är viktigt att våra finska kunder tycker att innehållet är relevant, vi vill inte att det ska kännas direktöversatt. Vår finska redaktör jobbar därför med att aktualisera materialet genom att till exempel plocka upp profiler eller trender på den finska marknaden.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...