Teknikföretaget Sony Mobile gör en podcast med modemagasinet Rodeo.
Podcasten heter ”Leva life” och leds av Sveriges Radios musikprofil Jenny Seth, mest känd från sin medverkan i ungdomskanalen P3. Hon leder en intervjuserie med sina kreativa favoritpersoner.
I podden berättar gästerna om deras lite mer okända intressen och hur de helst spenderar sin tid. Än så länge finns avsnitt publicerade med artisten Ison Glasgow, designern Carin Wester och sportreportern Anna Tascha Larsson.
Sony Jobbar med byråerna Jung Relations, Grandins Flying Circus och CPB. Det är pr-byrån Jung som har agerat länken mellan Sony och Rodeo.
– Sony jobbar med en rad handplockade ambassadörer som alla har sin bas inom populärkulturen och som engagerar och inspirerar genom sitt skapande. Podden ”Leva life” som vi gör tillsammans med Rodeo är ett sätt att skapa intressant och relevant innehåll tillsammans med dessa ambassadörer, samtidigt förmedlar vi vad varumärket står, kommer ifrån och brinner för, säger Erik Yström, pr- och kommunikationschef på Sony Mobile.
Han fortsätter:
– Vår ambition är att inspirera människor och göra världen lite roligare och bättre, dels genom våra produkter såklart, men också genom den här typen av marknadsaktiviteter. Strategin är alltid att förtjäna våra kunders förtroende genom att bjuda på inspirerande innehåll som manifesterar vår passion och engagerar målgruppen.
Varför tror du att allt fler företag skapar egna små "mediehus" istället för att använda sig av traditionell reklam?
– Det handlar om ren pragmatism. Hur man kan få ut mest av sina marknadsföringskronor. Traditionell reklam är i många fall svårt att motivera när det i dag går att hitta sin målgrupp genom en trovärdig tredjepart som folk inspireras av och självmant söker upp. Därmed inte sagt att traditionell reklam inte funkar, allt handlar om vad du vill mäta och uppnå.
Erik Yström tvivlar på att marknadsföring och kommunikation någonsin har varit roligare och mer spännande än nu. Att de traditionella mediehusens hegenomi är över ger nya möjligheter att fördjupa relationen med människor som gillar det företagen gör.
– Och självklart är det effektivt, annars hade vi, och många med oss, aldrig spenderat våra pengar på att skapa innehåll.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...