Petter Engelbertsson har precis tillsats som internationellt digitalansvarig för den svenska optikerkedjan Smarteyes. Genom företagets digitala kanaler ska han få kunderna att se bågarna ur ett modeperspektiv.

Smarteyes är en av Sveriges snabbast växande optikerkedjor. På åtta år har företaget etablerat 58 butiker runt om i landet. Den internationella arenan står näst på tur. Smarteyes har öppnat i Tyskland och Danmark men ambitionerna når längre än så. Företaget har ungefär 500 anställda och omsatte 337 miljoner konor 2013/2014.

– Webbplatsen är navet i vår digitala värld. Här kan man boka synundersökning, kolla in produkter, få inspiration, kontakta kundtjänst och kolla in butiksinformation. Vi har också e-handeln, men inget vi jobbar med aktivt i dagsläget, säger Petter Engelbertsson.

Smarteyes mål är att få glasögon att bli en modeaccessoar snarare än ett medicinskt hjälpmedel. Modellen och skådespelerskan Izabella Scorupco är just nu ansiktet utåt för varumärket. Huvudmålgruppen utgörs av kvinnor i åldrarna 35 plus. 

– Man kan fråga sig varför många har fler än 15 par skor, men bara ett par glasögon.

På Facebook har Smarteyes 8 382 följare. Facebook-sida fungerar i stor utsträckning som en kundservice-plattform men förser även följarna med erbjudanden så som gratis synundersökningar etcetera. På Instagram har företaget 1 447 följare, där är ambitionen att inspirera. Smarteyes har precis börjat att se över LinkedIn för att stärka arbetet inom employee branding och bana nya vägar för att nå potentiella medarbetare.

Kommunikationsbyrå Dragster hjälper till att ta fram övergripande material inför nya kollektioner eller speciella aktiviteter. Smarteyes själva ansvara för publiceringen av innehållet.
– Eftersom vi finns i flera länder är redaktionen lite spridd. Jag är centralt ansvarig och ska bistå alla länder med input och hjälp. Sen har vi medarbetare ute i länderna som skapar och publicerar innehåll. Ibland delar vi på innehållet, när det är möjligt. Instagram är vår enda globala kanal, bildspråk och kortare text på engelska fungerar landsöverskridande.

Smarteyes ger ut ett nyhetsbrev för att sprida allt från nya kollektioner till aktuella kampanjer. Det skickas ut till kunderna ungefär en gång i månaden, till hur många vill företaget hålla för sig självt.

Producerar ni något rörligt innehåll?
– Vi har bara jobbat sporadiskt med rörligt material, utöver våra reklamfilmer då. Det är ingenting Inget vi gör på daglig basis. Det är självklart intressant för framtiden men det gäller att hitta rätt nivå. Just nu arbetar vi med att effektivisera och stärka de kanaler vi har.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...