Shine Nordics får en rivstart i Sverige med sin nya contentbyrå Mag5. Byrån drev Miljöpartiets dokusåpa, den som skulle göra språkrören till valvinnare. Mag5 har stora ambitioner och siktar på intäkter räknat i tvåsiffriga miljonbelopp.

Shine driver Mag5 Content med Magnus Wistam i spetsen ackompanjerad av Christer Åkerlund, producent på Meter Television, och Henric Uhrbom tidigare Stockholm-Köpenhamn och Mexiko. De är alla tre delägare i bolaget men det är Shine Nordics som sitter på majoriteten av aktierna.

Tidigare var Magnus Wistam vd för Grey och Evfa Attling. Det är hans sinne för reklam i kombination med Shines filmkompetens ska skapa en unik produkt i Mag5.

– Den digitala utvecklingen har gett helt nya möjligheter för företag att nå sina kunder direkt genom egna kanaler. Mag5 erbjuder en marknadsföringslösning där Shines känsla för story telling och mina kunskaper om varumärkes värdering samverkar, säger Magnus Wistam vd för Mag5. 

Han förklarar sedan att det inte finns någonting som engagerar så mycket som film. Genom att använda sig av rörlig bild så kan man förmedla känslor på ett sätt som är svårt i andra kanaler. 

– I framtiden tror jag att alla som kommunicerar behöver vara väldigt duktiga på det här. Vi ser hur den traditionella reklamen minskar. Istället utvecklas det kanaler utan brus. Plattformar som Netflix och on-demand-tjänster där konsumenterna slipper bli störda växer.

Undersökningar tyder på att klassisk reklamfilm inte längre ger någon tydlig return on investment. Det i kombination med byråernas höga priser gör att allt fler företag söker sig till andra typer av marknadsföring.

– Det är väldigt svårt att gå tillbaka till tiden när vi tog reklam för givet. Företagen måste helt enkelt tänka nytt. Ingen vill vara den som petar konsumenterna i ögat. Man vill vara någon som folk söker sig till för att få information och underhållning.  

I dagsläget har Mag5 två kunder. Byrån producerat faktaserien Konsumentdrevet för Aftonbladet TV och gör en realityserie åt Miljöpartiet inför valet. 

Har ni någon drömkund?
– Det vore intressant att jobba globalt med kunder som Ikea eller H&M.

Vad har ni för mål för det närmaste åren?
– Målet är att vi ska växa så fort som möjligt. Vi är 15 personer just nu men inom kort är vi nog 20 stycken. Vi ska omsätta 50 miljoner inom en ganska snar framtid, jag kan inte säga exakt när.

Vilka är era största konkurrenter?
– I dagsläget ser jag inga tydliga konkurrenter, det kommer väl säker göra det snart. Vi försöker att korsa Madison Avenue med Hollywood, det är det få som gör. Det finns ett antal företag som är duktiga på det här utomlands.

Vad är de största skillnaden på content marketing B2B och B2C?
– Jag tycker faktiskt inte att det är så stor skillnad. När man gör marknadsföring B2B är den möjligen lite mer informationsinriktad medan B2C är mer underhållande. Men det beror mycket på vad det är man säljer.

 

 

 

 

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...