I vintras lanserade lastbilsjätten Scania smarta klockor som ett stöd till förarna. Mattias Lundholm, chef för Scanias utveckling av uppkopplade tjänster, ser en stor potential för internet of things hos gamla svenska industriföretag.

Scania Watch togs fram för att stödja kunderna, alltså underlätta chaufförernas liv. Klockan inhämtar uppgifter om bland annat bränsleförbrukning, effektiv körning och genomsnittlig hastighet. Den kan även ta emot påminnelser om inkomna mejl, SMS och samtal.

Det fungerar ungefär som runkeeper. När chaufförerna är ute på vägarna får de hela tiden information om körningen på instrumentpanelen. Om de stannar till för en kopp kaffe och stänger av motorn försvinner den informationen. Med hjälp av klockan får chaufförerna direkt feedback på körningen samtidigt som det också går att lyfta ut trender för körbeteendet. På det viset är det lättare att korrigera körningen och spara både bränsle och miljö, säger Mattias Lundholm.

Scania Watch släpptes i en upplaga på 999 klockor som såldes för 2 900 kronor styck. Klockan kallas för Black Griffin och togs fram i samarbete med mobilleverantören Sony Mobile.

Scania och Sony Mobile har haft ett samarbete sedan en tid tillbaka. Elektronikföretaget har tidigare hjälpt Scania att ta fram elektroniska "plattor" för att underlätta körskolning av lastbilarna. Istället för att en mentor sneglar över instrumentpanelen när en nybörjare kör delger plattan vederbörande med digital körinformation i realtid.

Hur jobbar ni med Sony Mobile?
– Projekt av den här typen svänger en del eftersom utvecklingen går så snabbt. Vi vet inte vad idéerna kommer att resultera i när vi börjar, därför blir det svårt att skriva något konkret. Jag tror att Sony Mobile är intresserat av att jobba med oss eftersom det ger fler dimensioner av teknikens användningsområden. Vi riktar oss inte till den vanliga konsumenten utan helt andra målgrupper.

Hur kom ni på idén att ta fram en smart klocka?
– Man får väl knappast säga att det skedde över en kopp kaffe. Vi funderar ständigt på hur vi kan komma närmre våra kunder. Vi spånade först på att utveckla smarta armband men kom fram till att en klocka skulle vara bättre.

Vad kostade det? 
– Själva klockan, hårdvaran, den har Sony gjort. Vi har tagit fram en app till den. Jag kan inte avslöja några siffror. Det är digitalbyrån WIP som hjälpt oss att ta fram appen då Sony Mobile rekommenderat byrån. 

Scania Watch lanserades på företagets hemsida, något som är ganska ovanligt när det gäller Scanias produkter. Avdelningen för marknadskommunikation tillsammans med kommunikationsbyrån CP+B skötte lanseringskampanjen.
 
– Scania Watch kom ut i en begränsad upplaga. Vi ville testa. Vi sålde slut. Våra kunder köpte klockan via webbshoppen och några av Scanias distributörer tog in den för att göra egna kampanjer. Det finns ett stort intresse men vi har inte bestämt oss för hur vi ska detta vidare riktigt ännu.

Vad ser du för potential hos Scania Watch 2.0?
– Det går att göra väldigt mycket med den här typen av teknik. Jag ser framför mig hur vi skulle kunna koppla in helt andra parametrar än idag. Till exempel hälsa och säkerhet. Det är lätt att fastna i utveckling av motorer och karosser i vår industri. Internet of things skapar helt nya möjligheter att utveckla produkterna.

Hur har det fungerat?
– Det mesta har fungerat bra. I framtiden vill vi kunna uppdatera programvaran automatiskt och lägga till fler funktioner och det räknar vi med att släppa snart. Det tänkte vi inte på i början. Tanken är att klockan själv ska känna av om det finns nya uppdateringar att hämta.   

Vad är nästa steg för Scania när det gäller uppkopplade tjänster?
– Det finns absolut något planerat men jag vill inte säga vad det är. Det beror delvis på att vi inte vet exakt vad vi kommer att ta till marknaden under vilket tidsperspektiv. Men nu har Scania öppnat upp för den här typen av idéer utanför boxen. Många svenska industriföretag skulle kunna göra mycket genom att se sina produkter som en del i ett ekosystem. Det är där vi rör oss nu och ställer oss frågan hur våra 1900-tals produkter ska kunna agera digitalt. Det finns massor att göra på den fronten.

Hur går processen till när ni ska utveckla nästa innovation?
– Vi är diskuterar mycket och skrattar åt knasiga idéer. Sedan kan det visa sig att vissa knasiga idéer kan vara rätt bra. Vi har tillräckligt många kreativa individer på Scania för att vi ska slippa uppmana till nya uppslag. De kommer ändå. 

Mattias Lundholm berättar hur han tror att wearables kommer att påverka samhället inom de närmsta året: 

– För mig personligen är det svårt att wearables skulle ändra min privata livsstil. Men inom yrkeslivet tror jag att den typen av verktyg kan bli riktigt stort. Sony Mobile säger visserligen att de tänkt på den aspekten redan från början men jag tror att många it-företag gör misstaget att bara tänka på den traditionella konsumenten.

 

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...