Viveka Hirdman-Ryrberg, kommunikationsdirektör för SEB, säger att den största utmaningen är att få all kommunikation att hålla ihop. Här avslöjar hon det går till.
– Det övergripande syftet med vårt arbete inom content marketing är att bygga intresse och engagemang och göra oss valbara, säger Viveka Hirdman-Ryrberg, kommunikationsdirektör för SEB.
Vilka egna kanaler har ni?
– Vi tycker det är viktigt att välja kanal efter där våra målgrupper befinner sig och vill ta del av vårt innehåll, inte att synas på så många ställen som möjligt. Det kan vara egna sajter, nyhetsbrev och bloggar, eller i sociala media som Youtube och Facebook. Vi syns också i ett par utvalda mediesamarbeten som på Svd.se och Omni där vårt innehåll finns med i det redaktionella flödet. Tydligt annonsmärkt förstås.
SEB har flera egna sajter, både nationella domäner och en internationell samlingssajt för SEB Group. Koncernen är verksam i ett 20-tal länder och har sammanlagt cirka 260 kontor i Sverige och Baltikum. Totalt har SEB cirka 4,4 miljoner kunder. I dag har svenska SEB huvuddomänen Seb.se och sajten http://greenroom.seb.se som fungerar likt ett nyhetsrum där olika ekonomiexperter delar med sig av kunskap och rådgivning.
Content i era egna kanaler, vad utgörs det av?
– Innehållet ska alltid vara relevant för våra kunder. Nyckelord i arbetet är just därför relevans, transparens, kvalitet och långsiktighet. Vi använder all den kompetens som finns i banken och koordinerar aktiviteterna i två redaktioner: en inriktad mot privatkunder och en mot företagskunder, säger Viveka Hirdman-Ryrberg.
Hon fortsätter:
– Vi vet att våra kunder är pålästa, drivna och väl motiverade att sätta sig in i frågor som påverkar deras framtid och ambitioner. Genom att lyfta fram olika perspektiv: fakta, råd, tips eller tydliggöra komplexa frågor kan vi hjälpa dem att fatta väl genomtänkta beslut. Det kan vara i både stort och smått. Allt från tips kring vad man ska tänka på om man vill dela ett fritidshus med andra till analyser av hur olika samhällstrender eller händelser påverkar marknaden eller företagsklimatet.
Det mesta av produktionsarbetet görs internt av bankens redaktionsråd men vissa delar görs tillsammans med olika innehållsleverantörer. SEB vill dock inte uppge vilka byråer som de samarbetar med.
Hur mäter ni resultatet av aktiviteten i egna kanaler?
– Vi mäter både på aktivitetsnivå och i förhållande till vårt varumärke. Vi tittar på vad som blir läst, hur innehållet uppfattas och om läsaren har engagerat sig i innehållet. Det vill säga allt från klickstatistik till delningar, lästid, kommentarer och läsarundersökningar. Vi ser alla våra aktiviteter som långsiktiga satsningar och värderar återkommande läsare högre än att driva höga klick-tal för enskilda artiklar.
Vilka kommunikationsutmaningar har ni svårast att tackla just nu?
– En av de stora utmaningarna framöver handlar om de snabba förändringarna som den digitala utvecklingen för med sig. Nätverksbaserad spridning blir en allt större del på bekostnad av en mer traditionell mediekonsumtion. Interaktion och dialog blir än viktigare. Det fungerar inte om inte all kommunikation hänger ihop. Vikten av kvalitet och relevans, att nå målgrupperna med rätt innehåll när och där de behöver det, blir avgörande.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...