Avanzas mediebolag Placera Media går mot breakeven. Samtidigt bygger Avanza ut sin egen content-produktion, berättar vd Martin Tiveus.

Placera startade år 2006. Då köpte Avanza även tidningen Börsveckan. Båda ingår i bolaget Placera Media. Därmed var Avanza tidigt ute bland finansaktörerna med egna kanaler.

– Vi har drivit Placera längre än Handelsbanken har drivit sin tv-kanal, påpekar Avanzas vd Martin Tiveus.

Han berättar för Beaconomist om varför han tycker att Avanza ska driva de påkostade mediekanalerna.

– Vi tycker våra kunder behöver en relevant sajt att gå till. De behöver beslutsstöd och information i sitt sparande. Vi tycker det bästa sättet att förse dem med det är via Placera som är Sveriges tredje största sajt om ekonomi efter SvD.se och DI.se.

Placera har "ett tiotal skickliga journalister som kan ge råd om sparande och hur man ska tänka kring fonder och aktier". Placera ger också ut Börsveckan, som har 5 000 prenumeranter. En prenumeration kostar från 2 990 kronor.  Placera Media, som är ett av Avanza helägt bolag, kom under 2014 upp i en omsättning på 13, 5 miljoner kronor med 10 snittanställda. Bolaget halverade sin rörelseförlust till -1,4 miljoner kronor.

– Tanken är att Placera ska vara självfinansierat, leva på egna meriter och vara helt oberoende. De agerar helt själva. Vi tycker att det är en service till våra kunder.  De ska leverera så hög kvalitet som möjligt och nå break-even, säger Martin Tiveus.

Enligt Martin Tiveus går Placera i dag break-even. Därmed kan Avanza bjuda på en gratis kundtidning, ett resonemang Martin Tiveus inte helt håller med om.

– Placera är inte bara för våra kunder utan för alla andra också. Det är egentligen ingen kundtidning eftersom den är gratis för alla. Det behövs en bra journalistiskt bevakning av sparande och Placera kan leverera den.

Säg att Placera väljer att anställa tio personer till för att ytterligare höja kvaliteten. Skulle ni finansiera det?
– Det är en del av att oberoende som mediehus, där vi är ägare till dem. Vi har ingen insyn och de styr sig själva. De får en bättre ekonomi genom att utnyttja våra it-resurser, de får drift av sajten och fria lokaler. Så det finns en inbyggd subvention, men det är allt.

Gör ni kundundersökningar för era kanaler?
– Ja, vi mäter trafik på daglig basis och ser hur användarna läser artiklarna och hur länge de stannar på sidan. Placera gör egna läsarundersökningar. Vi kan se att det är en väldigt uppskattad produkt.

Undersöker ni hur Placera konverterar (omvandlar användare till kunder)?
– Nej. Det gör vi inte. Det är svår att mäta, faktiskt. De har en egen sajt och finns på en flik på vår sajt. Placera är inte tänkt som en säljkanal utan som ett beslutsstöd till kunderna. Vi tycker att den här typen av produkten behövs. Det finns för få börs och ekonomiredaktioner i Sverige.

Privata Affärer?
– De är väldigt små om man jämför.

Hur ser du på Handelsbanken och deras tv-kanal EFN?
– Det är ett intressant projekt. Jag vet inte hur många tittare de har, men det är onekligen en ordentlig satsning med bra kvalitet. Men har drivit Placera längre än Handelsbanken har drivit EFN.

Ytterligare en sak som försvårar mätningen av Placeras påverkan på Avanzas affärer är Azanzas egna utökade produktion av content till den egna sajten, vilket får saker att "flyta ihop", säger Martin Tiveus.

– De senaste åren har vi tagit några stora kliv i att utveckla vårt egna innehåll. Idag är det betydligt mer levande med flera interna bloggare och gästbloggare och börs och ekonomi-poddar. Vi gör även rörlig bild från kundevent och specifika händelser, som Avanza Forum i Globen som är en gigantisk produktion med 5 000 besökare på plats och 50 000 tittare på webben. Det är nutidens format för att nå ut.  Gränserna flyter mellan företag och mediebolag när det gäller att hålla dialog med kunderna.

Idag jobbar en "handfull" personer löpande med att utveckla Avanzas sajt och innehåll. Vad nästa steg blir är Martin Tiveus förtegen om.

– Jag vill inte avslöja i förväg vad vi gör. Det handlar om att arbeta med nya användarbeteenden som att användarna konsumerar allt mer medier mobilt och allt mer av medieinnehållet blir digitalt.  Den utvecklingen måste vi följa hela tiden, så att vi kan leda den utvecklingen.

Placera använder publiceringssystemet CQ. 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...