Med hjälp av pr-byrån Weber Shandwick lyckades Unilever ta en dominerade position inom hårvårdssektorn på Youtube. Så här gick det till.
Youtube-kanalen All things hair lanserades så sent som ifjol och har i dag nära 400 000 prenumeranter och 85 miljoner visningar. Nu prisas kampanjen i PR News Platinum PR Award och i samband med det berättar pr-sajten om arbetet bakom.
Innan lanseringen av All things hair jobbade hårvårdsmärkena enligt PR News främst med videoguider på Youtube, samtidigt som vanliga bloggare dominerade plattformen. Här såg Unilever en lucka att fylla och anlitade Weber Shandwick som stöd.
Tillsammans tog de fram en ny strategi för att lansera en egen kanal med eget content som kvinnor skulle kunna vända sig till för sina hårvårdsbehov.
För att kanalen inte skulle framstå som ännu en reklamkanal bestämde man sig för att använda sig av populära bloggare, istället för de egna medarbetarna, som ett sätt att skapa en autentisk närvaro.
Resultatet blev ett samarbete med bland andra Youtube-stjärnorna Zoella och Tanya Burr som skapade unikt material för Unilevers kanal.
I dag ska All things hair vara den största hårvårdskanalen på Youtube.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...