Använd de inbyggda verktygen för att mäta ditt resultat på Youtube.

Social Media Examiner har samlat tre sätt Youtube-publicister kan mäta sitt genomslag på Youtube. Här är listan.

ANALYSERA TITTARBETEENDET
Youtube har inbyggda verktyg för att analysera hur många och hur länge användarna tittar på dina videos. Antalet visningar ger in viss indikation om popularitet medan tiden spenderar på en video säger mer om engagemanget. Genom att identifiera vid vilken tidpunkt i videon du tappar en del av publiken kan du analysera vad i innehållet som fungerar mindre väl. Via verktyget kan du även analysera användarnas demografi och lära dig mer om målgruppen, utifrån ålder, kön och geografisk position.

ANALYSERA ENGAGEMANGET
Analyser antalet prenumeranter för att se eventuell tillväxt eller en negativ trend i din kanals popularitet. Titta på antalet gilla-markeringar och hur många som ogillar dina videos. Det är en slags direkt feedback från målgruppen som ger viss indikation om hur väl innehållet fungerar gentemot publiken.

Antalet kommentarer är en annan indikator om hur starkt engagemang ditt innehåll skapar. Kommentarerna demonstrerar publikens vilja att interagera med dig vilket är en viktig del av sociala medier-kommunikation. Titta även på antal delningar och via vilka andra sociala medier-plattformar innehållet delas via.

ANALYSERA TRAFIK TILL EGEN KANAL
Genom att koppla samman din Youtube-kanal med Google Analytics kan du analysera hur väl ditt genomslag och dina videos på Youtube kopplar samman den sociala publiken till din egen kanal.

DU KAN LÄSA ARTIKELN HÄR

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...