Telia driver sin Youtube-kanal för att inspirera och informera, men också för att sälja.

– Utan att gå in på konkreta siffror kring vår målsättning, kan jag säga att vi vill finnas där våra kunder är, rörligt material har fått en allt mer framträdande roll i vår kommunikation. Oavsett om det är för att berätta om en nyhet eller presentera ett aktuellt erbjudande säger Roija Rafii presschef på Telia.

Innehållet på Telias Youtube-kanal produceras inhouse och består till största delen av informativa klipp eller nyhetspresentationer.

– Det går ganska snabbt och enkelt att producera det vi gör. Genom att hålla produktionen inom företaget får vi möjlighet att sätta ett ansikte och en röst på oss på Telia. Rörligt material ger oss en möjlighet att framföra budskap på ett sätt som inte stillbilder och text kan åstadkomma på samma tid.

Hur fungerar Youtube som säljkanal?
– Telia använder kanalen främst som ett varumärkesbyggande element. Vi kan inte gå in på faktiska säljsiffror eller effekttal, men visst ser vi att användningen av reklamfilmer och presentation av nyheter via vår Youtube-kanal leder till en nyfikenhet och vilja att klicka sig vidare till vår webbplats för att ta del av aktuella erbjudanden.

Roija Rafii har svårt att ge något konkret svar på hur mycket resurser som läggs ner för att hålla Youtube-kanalen vid liv. Men hon försäkrar att de resurser som används matchar den effekt som Telia får ut av arbetet.

Hur driver man en lyckad Youtube-kanal?
– Det enklaste rådet är att börja med att lokalisera målgruppen och vilka kanaler den finns representerad i. Etablera en kanal, och se till att den löpande fylls på med ett innehåll. Allra viktigast är inte uppdateringsfrekvensen, utan på vilket sätt man använder materialet. Om det är inbäddat i blogginlägg, länkat till från till exempel Facebook eller Twitter, eller som en del av den service man ger till sina kunder i form av kom igång-hjälp eller monteringsanvisningar. Det måste finnas vägar in till kanalen.

Vad tjänar företag på att lägga tid och kraft på detta? 
– Tittar vi på medieutvecklingen de senaste åren ser vi en tydlig ökning av andelen tid som läggs på internet och strömmad video. Detta gäller särskilt för yngre personer. Enligt publikationen Medieutveckling 2014 så är det ända upp till 44 års ålder som internet står för fler minuter per dag jämfört med television.

Hon fortsätter:

– Det är en av flera iakttagelser i samma rapport som talar för att det är värt att lägga tid och kraft på Youtube, inte minst för att föryngra sin målgrupp och tilltala såväl nuvarande som framtida beslutsfattare. Att vilja vara på samma plats och rum som kunderna ger mervärde för båda parter.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...